Naukowcy z Chin ogłosili przełomowy projekt silnika RRDE (ang. ram-rotor detonation engine), który łączy technologie detonacyjne i wirnikowe, mające kluczowe znaczenie dla hipersonicznych pojazdów latających. Detonacja to proces spalania wywołujący gwałtowny wybuch, a jej wykorzystanie w napędzie pozwala generować ogromną moc przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa. W porównaniu do tradycyjnych silników, technologia taka może poprawić efektywność spalania o 10–20 proc.
Czytaj też: Hipersoniczny samolot odmieni lotnictwo. Rewolucję zaplanowano już na przyszły rok
Silniki tego typu, znane jako ramjety lub scramjety, polegają na wysokim ciśnieniu i prędkości przepływu powietrza, który niezbędny jest do inicjowania procesu detonacji. Nowa konstrukcja Chińczyków – z rotującym wirnikiem – pozwala na stabilniejszy i bardziej efektywny przepływ detonacji, co umożliwia osiąganie stabilnych prędkości hipersonicznych i zwiększa bezpieczeństwo oraz trwałość takich napędów.
Chiński silnik przyszłości otwiera drzwi do lotów hipersonicznych
Pomimo zalet ciśnieniowych obiecywanych przez silniki detonacyjne, takie jak silnik detonacyjny impulsowy (PDE) i silnik detonacyjny obrotowy (RDE), stały ciąg i ciśnienie są trudne do osiągnięcia w praktycznych warunkach. Opierając się na wcześniejszych badaniach, naukowcy proponują RRDE, który wykorzystuje obracające się łopatki do sprężania, zapalania i rozprężania gazów w jednej sekwencji. RRDE został zaprojektowany w celu radzenia sobie z falami uderzeniowymi i poprawy ciągu poprzez utrzymywanie idealnych cykli ciśnienia.
Czytaj też: Przełomowy silnik hipersoniczny przetestowany. Nowa broń i systemy antyrakietowe coraz bliżej
Hipersoniczne loty wymagają wysoce wydajnych i odpornych na ekstremalne temperatury silników. Stany Zjednoczone, Rosja, a teraz także Chiny, intensywnie inwestują w technologie hipersoniczne zarówno w kontekście obronności, jak i transportu przyszłości. Według ekspertów, jeśli projekt zostanie zrealizowany, może przybliżyć Chiny do dominacji w tej dziedzinie i zaoferować przewagę w wyścigu zbrojeń oraz rozwoju technologii lotów kosmicznych.
W przeciwieństwie do istniejących silników detonacyjnych, RRDE oferuje bardziej niezawodny i efektywny wybór napędu, rozwiązując problemy takie jak niskie prędkości rozruchu w RDE i rwany ciąg w PDE. RRDE jest adaptowalny, ponieważ może działać przy różnych prędkościach poprzez zmianę prędkości wirnika.
Prof. Li Jian, ekspert w dziedzinie napędów, podkreśla:
Połączenie rotorów z detonacyjną komorą spalania może pozwolić na dłuższe i bardziej ekonomiczne loty hipersoniczne, co wcześniej było prawie niemożliwe do osiągnięcia z uwagi na ograniczenia termiczne i mechaniczne tradycyjnych silników scramjet.
Symulacje numeryczne potwierdzają zdolność RRDE do stabilizacji fali detonacyjnej i dostosowywania się do zmieniających się ustawień wlotu. Testy z wykorzystaniem mieszanki paliwowo-wodorowej wykazały potencjał RRDE do efektywnego napędu, powodując wzrost ciśnienia o 1,6. Testy potwierdziły również stabilną pracę, osiągając prędkości wlotowe do Mach 4,2, czyli 4,2 razy większe od prędkości dźwięku, a także temperatury spalin ok. 1827oC.
Rozwój silników hipersonicznych wykracza daleko poza zastosowania wojskowe – technologie te mogą w przyszłości zrewolucjonizować transport międzykontynentalny, skracając czas lotu z godzin do minut. Dzięki wysoce efektywnemu silnikowi RRDE, pojazdy hipersoniczne mogłyby potencjalnie osiągnąć prędkości przekraczające Mach 5, co pozwoliłoby na szybkie przemieszczanie się między miastami i kontynentami.