Tradycyjne paliwa kopalne od lat dominują w motoryzacji, jednak ich negatywny wpływ na środowisko skłania naukowców do poszukiwania alternatyw, takich jak amoniak. Projekt nadzorowany przez dr Cheolwoonga Parka z KIMM to jedno z najbardziej innowacyjnych osiągnięć w dziedzinie napędów alternatywnych. Opracowany silnik nie tylko eliminuje emisję CO2, ale także tlenków azotu (NOx) i niespalonego amoniaku dzięki nowoczesnemu systemowi oczyszczania spalin.
Nowy silnik na amoniak – przyszłość dzieje się dziś
Amoniak jako paliwo cieszy się rosnącym zainteresowaniem w sektorze energetycznym. Może być produkowany w sposób zeroemisyjny, np. poprzez elektrolizę z użyciem odnawialnych źródeł energii. Jego łatwość transportu i magazynowania sprawia, że stanowi on atrakcyjną alternatywę dla wodoru, który wymaga przechowywania w ekstremalnie niskich temperaturach lub pod bardzo wysokim ciśnieniem.
Czytaj też: Pączek, który napędza przyszłość! Poznajcie innowacyjny silnik elektryczny Donut Lab
Spalanie amoniaku nie generuje dwutlenku węgla, co czyni go jednym z najbardziej obiecujących paliw przyszłości. Jego wysoka gęstość energetyczna umożliwia długie przejazdy na jednym tankowaniu, a infrastruktura do jego przechowywania i transportu jest już w dużej mierze rozwinięta, ponieważ amoniak od dawna jest wykorzystywany w przemyśle chemicznym.
Jednak amoniak ma także swoje wady. Produkcja amoniaku jest energochłonna i wymaga zastosowania zielonej energii, aby proces był w pełni ekologiczny. Spalanie amoniaku może prowadzić do emisji tlenków azotu (NOx), choć nowoczesne technologie filtracji mogą ten problem wyeliminować. Dodatkowo amoniak jest toksyczny, co wymaga odpowiednich procedur bezpieczeństwa przy przechowywaniu i transporcie.
Najnowszy silnik, opracowany przez KIMM oraz inżynierów Hyundai Motor i Kia, rozwiązuje te problemy dzięki technologii wysokociśnieniowego wtrysku ciekłego amoniaku bezpośrednio do komory spalania. Jest to pierwsza na świecie jednostka zdolna do takiej formy zasilania, co pozwala na stabilne spalanie amoniaku bez konieczności stosowania dodatków wzbogacających mieszankę paliwową. Zwiększa efektywność cieplną i moc silnika, a dzięki zastosowaniu nowoczesnego układu oczyszczania spalin zmniejsza emisję tlenków azotu i niespalonego amoniaku.
Dr Cheolwoong Park, główny badacz w KIMM, podkreśla, że to przełomowe osiągnięcie w technologii silników spalinowych. Jego zdaniem opracowany silnik wprowadza nową koncepcję napędów, mogącą odmienić przyszłość ekologicznych źródeł energii w transporcie i przemyśle. Dr Seungwoo Lee z Hyundai Motor i Kia uważa, że to rozwiązanie może pomóc przezwyciężyć trudności związane z transportem wodoru oraz jego produkcją, czyniąc amoniak nowym, czystym paliwem przyszłości.
Silnik opracowany przez KIMM oraz Hyundai Motor i Kia to dopiero pierwszy krok. Trwają dalsze prace nad ulepszeniem technologii oraz opracowaniem infrastruktury do szerokiego zastosowania amoniaku jako paliwa. Jeśli projekt odniesie sukces, może przyczynić się do rewolucji w transporcie, eliminując emisję CO2 w sektorze motoryzacyjnym, morskim i lotniczym.