LEAP 71, firma z Dubaju, wykorzystała zaawansowaną sztuczną inteligencję (SI) o nazwie Noyron do zaprojektowania nowego silnika rakietowego typu aerospike. Silnik ten, wykonany w całości jako monolityczny blok miedzi metodą przemysłowego druku 3D, został zaprojektowany przez SI w zaledwie trzy tygodnie – to imponujące tempo w porównaniu do lat, które zwykle zajmują takie projekty ludziom.
Czym jest silnik aerospike?
Tradycyjne silniki rakietowe mają dyszę w kształcie dzwonu, która kieruje gazy spalinowe. Problem polega na tym, że ich efektywność spada na różnych wysokościach – silnik, który działa dobrze przy starcie z Ziemi, traci wydajność w próżni kosmicznej. Aerospike rozwiązuje ten problem, zastępując klasyczną dyszę centralnym “kolcem” (spike), który dostosowuje się do zmian ciśnienia atmosferycznego. W ten sposób silnik pozostaje wydajny zarówno na niskich, jak i dużych wysokościach.
Czytaj też: Z San Francisco do Tokio w 3,5 godziny? Ten silnik turboelektryczny odmieni lotnictwo
Choć aerospike nie jest nowym pomysłem – pierwsze projekty pojawiły się już w latach 50. XX wieku – to dotychczas nie udało się go skutecznie wdrożyć w lotach kosmicznych. LEAP 71 postawiło sobie za cel zmianę tego stanu rzeczy.
Silnik aerospike od LEAP 71 został zaprojektowany przez model obliczeniowy Noyron, który analizuje ogromne ilości danych i symuluje interakcje fizyczne. Dzięki temu SI była w stanie stworzyć projekt uwzględniający zarówno geometrię silnika, jak i jego zachowania termiczne. Co więcej, wyniki tych analiz są na bieżąco wprowadzane do systemu, aby go usprawniać.
Pierwszy test silnika odbył się 18 grudnia 2024 roku w Aylesbury w Anglii. W ciągu 11 sekund silnik osiągnął ciąg 5000 N, a gazy wylotowe osiągnęły temperaturę 3500oC.
Josefine Lissner, CEO i współzałożycielka LEAP 71, mówi:
Spike jest chłodzony kriogenicznym tlenem, a zewnętrzna część komory spalania – naftą. Wyniki testów potwierdziły skuteczność naszego podejścia fizycznego do projektowania z wykorzystaniem SI.
Nowatorski projekt LEAP 71 pokazuje, jak sztuczna inteligencja może skrócić czas projektowania zaawansowanych technologii i zmniejszyć ryzyko błędów ludzkich. LEAP 71 planuje kontynuować prace nad technologią aerospike, dążąc do uczynienia jej realną opcją dla nowoczesnych statków kosmicznych. Kolejne testy i iteracje projektowe mają na celu dalszą optymalizację konstrukcji oraz integrację z przyszłymi systemami napędowymi. Współpraca z globalnymi partnerami, takimi jak Aconity3D, Solukon czy Uniwersytet w Sheffield, podkreśla międzynarodowy charakter tych innowacji i ich potencjalny wpływ na globalny przemysł kosmiczny.