Czekaliśmy na to od dawna. Shimano szykuje coś specjalnego dla rowerzystów

Do sieci trafiły właśnie zdjęcia gravelowego roweru Cube Nuroad Pro, który to doczekał się osprzętu Shimano Cues. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie jego kierownica, której forma wskazuje, że wreszcie Shimano wypełni lukę na rynku między osprzętem GRX a Tiagra.
Czekaliśmy na to od dawna. Shimano szykuje coś specjalnego dla rowerzystów

Shimano Cues wreszcie dla “baranka”. Pierwszy tak wyposażony rower już zmierza na rynek

Osprzęt Shimano Cues, który został wprowadzony na początku 2023 roku, oznaczał znaczną zmianę w podejściu Shimano do napędów na poziomie podstawowym. Dzięki połączeniu grup osprzętu Alivio, Acera i Altus dla rowerów górskich w jedną linię o nazwie właśnie Cues, Shimano dążyło do uproszczenia swojej oferty napędów 9-, 10- i 11-biegowych dla różnych typów rowerów. Chociaż zestaw ten koncentruje się głównie na przystępnych cenowo napędach 1x, to dostępne są również opcje 2x dla rowerów górskich i miejskich. Dziś interesuje nas jednak to, że po wprowadzeniu tej grupy, Shimano ogłosiło również zamiar wycofania grup Tiagra, Sora i Claris, sugerując, że wersja Cues z kierownicą typu drop-bar może ostatecznie je zastąpić. Teraz dostaliśmy na to potwierdzenie.

Czytaj też: Propain zrewolucjonizował rynek rowerów górskich swoim przystępnym cenowo Spindrift 5

Wyciek zdjęć Cube Nuroad Pro wyposażonego w osprzęt Cues z kierownicą drop-bar, czyli “baranek” jednoznacznie potwierdził, że coś jest na rzeczy. Ten rower doczekał się bowiem kilku kluczowych komponentów nowego osprzętu Cues, bo manetek Cues BR-U6030, które bardzo przypominają obecne dźwignie hamulcowe Shimano do rowerów szosowych z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi. Podobieństwo to sugeruje, że Shimano dąży do płynnego przejścia od zestawów z kierownicą typu flat-bar do tych z kierownicą drop-bar. Wspomniany rower doczekał się również przerzutki tylnej Cues RD-U6000-GS, która jest już znana ze swojej kompatybilności z kasetami o szerokim zakresie przełożeń, a w przypadku Cube Nuroad Pro jest sparowana z kasetą Cues CS-LG400 11-biegową 11-50t, oferującą szeroki zakres przełożeń odpowiedni dla jazdy gravelowej.

Czytaj też: Na to właśnie idą podatki. Państwo przekona obywateli, że rower elektryczny jest dobrym wyborem

Kompatybilność tej przerzutki zarówno z komponentami na proste, jak i “barankowe” kierownice, stanowi istotny krok w dążeniu Shimano do krzyżowej kompatybilności, na czym skorzysta przede wszystkim klient, stając przed wyborem sprzętu z uproszczonej oferty. Jednak tym najbardziej ekscytującym aspektem ujawnionego osprzętu jest jego pozycja w ofercie Shimano, bo zestaw Cues z kierownicą typu drop-bar wydaje się wypełniać kluczową lukę między osprzętem premium Shimano GRX, często stosowanym w droższych rowerach gravelowych, a podstawowymi grupami osprzętu Tiagra i Claris, które aktualnie firma wycofuje. Oferując tańszą alternatywę z kasetami o szerokim zakresie przełożeń i solidnymi napędami 1x, Cues może wprowadzić funkcje specyficzne dla jazdy gravelowej do szerszej grupy użytkowników, co potwierdza cena Cube Nuroad Pro rzędu 1199 euro.

Czytaj też: Tego typu rowerów nie znoszę, ale modelowi Vika X dałbym przynajmniej szanse

To wszystko sprawia, że wprowadzenie na rynku osprzętu Cues z kierownicą typu “baranek” może mieć znaczący wpływ na rynek rowerów gravelowych i szosowych. Po wycofaniu grup osprzętu Tiagra, Sora i Claris, to właśnie Cues może stać się preferowanym wyborem dla przystępnych cenowo rowerów gravelowych i szosowych. Dlatego też to nowe dzieło Shimano ma duży potencjał, by na nowo zdefiniować rynek rowerów gravelowych i szosowych na nadchodzące lata.