Shimano Cues wreszcie dla “baranka”. Pierwszy tak wyposażony rower już zmierza na rynek
Osprzęt Shimano Cues, który został wprowadzony na początku 2023 roku, oznaczał znaczną zmianę w podejściu Shimano do napędów na poziomie podstawowym. Dzięki połączeniu grup osprzętu Alivio, Acera i Altus dla rowerów górskich w jedną linię o nazwie właśnie Cues, Shimano dążyło do uproszczenia swojej oferty napędów 9-, 10- i 11-biegowych dla różnych typów rowerów. Chociaż zestaw ten koncentruje się głównie na przystępnych cenowo napędach 1x, to dostępne są również opcje 2x dla rowerów górskich i miejskich. Dziś interesuje nas jednak to, że po wprowadzeniu tej grupy, Shimano ogłosiło również zamiar wycofania grup Tiagra, Sora i Claris, sugerując, że wersja Cues z kierownicą typu drop-bar może ostatecznie je zastąpić. Teraz dostaliśmy na to potwierdzenie.
Czytaj też: Propain zrewolucjonizował rynek rowerów górskich swoim przystępnym cenowo Spindrift 5
Wyciek zdjęć Cube Nuroad Pro wyposażonego w osprzęt Cues z kierownicą drop-bar, czyli “baranek” jednoznacznie potwierdził, że coś jest na rzeczy. Ten rower doczekał się bowiem kilku kluczowych komponentów nowego osprzętu Cues, bo manetek Cues BR-U6030, które bardzo przypominają obecne dźwignie hamulcowe Shimano do rowerów szosowych z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi. Podobieństwo to sugeruje, że Shimano dąży do płynnego przejścia od zestawów z kierownicą typu flat-bar do tych z kierownicą drop-bar. Wspomniany rower doczekał się również przerzutki tylnej Cues RD-U6000-GS, która jest już znana ze swojej kompatybilności z kasetami o szerokim zakresie przełożeń, a w przypadku Cube Nuroad Pro jest sparowana z kasetą Cues CS-LG400 11-biegową 11-50t, oferującą szeroki zakres przełożeń odpowiedni dla jazdy gravelowej.
Czytaj też: Na to właśnie idą podatki. Państwo przekona obywateli, że rower elektryczny jest dobrym wyborem
Kompatybilność tej przerzutki zarówno z komponentami na proste, jak i “barankowe” kierownice, stanowi istotny krok w dążeniu Shimano do krzyżowej kompatybilności, na czym skorzysta przede wszystkim klient, stając przed wyborem sprzętu z uproszczonej oferty. Jednak tym najbardziej ekscytującym aspektem ujawnionego osprzętu jest jego pozycja w ofercie Shimano, bo zestaw Cues z kierownicą typu drop-bar wydaje się wypełniać kluczową lukę między osprzętem premium Shimano GRX, często stosowanym w droższych rowerach gravelowych, a podstawowymi grupami osprzętu Tiagra i Claris, które aktualnie firma wycofuje. Oferując tańszą alternatywę z kasetami o szerokim zakresie przełożeń i solidnymi napędami 1x, Cues może wprowadzić funkcje specyficzne dla jazdy gravelowej do szerszej grupy użytkowników, co potwierdza cena Cube Nuroad Pro rzędu 1199 euro.
Czytaj też: Tego typu rowerów nie znoszę, ale modelowi Vika X dałbym przynajmniej szanse
To wszystko sprawia, że wprowadzenie na rynku osprzętu Cues z kierownicą typu “baranek” może mieć znaczący wpływ na rynek rowerów gravelowych i szosowych. Po wycofaniu grup osprzętu Tiagra, Sora i Claris, to właśnie Cues może stać się preferowanym wyborem dla przystępnych cenowo rowerów gravelowych i szosowych. Dlatego też to nowe dzieło Shimano ma duży potencjał, by na nowo zdefiniować rynek rowerów gravelowych i szosowych na nadchodzące lata.