Seat: historia marki
Seat to skrót od Sociedad Espanola de Automoviles de Turismo. Przedsiębiorstwo to założono dnia 9 maja 1950 roku, a jego udziałowcami stali się: Narodowy Instytut Przemysłu, kilka banków oraz włoski Fiat. Za siedzibę firmy obrano Zona Franca w Barcelonie. Początki nie były łatwe, bowiem sama fabryka została otwarta dopiero w połowie 1953 roku, zaś pierwszy samochód wyjechał z niej pod koniec listopada. Był to Seat 1400, produkowany na licencji włoskiego Fiata 1400. W tym czasie zakłady zatrudniały 925 osób, zaś z taśm produkcyjnych zjeżdżało 5 aut dziennie. Jednak już 3 lata później nastąpił duży wzrost produkcji. Rocznie bowiem fabrykę opuszczało aż 10 tysięcy pojazdów, co dawało średnią 42 samochody na dzień. W roku 1957 na ulice wyjechał najnowszy model hiszpańskiej marki – Seat 600. Warto zaznaczyć, że było to kolejne auto, którego produkcja opierała się na licencji włoskiej marki (Fiat 600).
Lata 60′ to ogromny rozwój przedsiębiorstwa. W roku 1964 została otwarta w stolicy Hiszpanii – Madrycie – nowa siedziba generalna marki. Ponadto rok później nastąpił historyczny eksport pierwszych samochodów do Ameryki Południowej – a konkretnie do Kolumbii. Jeśli zaś chodzi o historyczne modele, to w roku 1963 z fabryki wyjechał pierwszy Seat 1500, który był następcą Seata 1400. Trzy lata później hiszpańska marka zaprezentowała nowego ekonomicznego Seata 850, który był dostępny w wielu wersjach – jako auto czterodrzwiowe, sportowe, a nawet jako kabriolet. Pod koniec lat 60′ pojawił się kolejny model – „124” – i władze spółki mogły z dumą ogłosić, że fabrykę opuścił milionowy egzemplarz.
W roku 1973 zdecydowano się zakończyć produkcję Seata 600. Wówczas też rozpoczęto budowę Centrum Technicznego w miejscowości Martorell, niedaleko Barcelony. Po 2 latach prac, w czasie jej uroczystego otwarcia, zaprezentowano najnowsze dziecko firmy – Seata 1200 Sport. Zaś w roku 1976 zadebiutował Seat 128. Lata 70′ w Seacie to przede wszystkim stawianie na techniczny rozwój przedsiębiorstwa. Po otwarciu Centrum Technicznego zdecydowano się na budowę fabryki (w Prat del Llobregat), w której powstawały skrzynie biegów, ich elementy oraz dyferencjały. To między innymi dzięki temu Seat stawał się czołowym producentem w Europie. Również w tym czasie na ulice po raz pierwszy wyjechał Seat Ritmo.
Lata 80′ to przede wszystkim prezentacja Seata Panda, Seata Fura, Rondy, Marbelli i Malagi. Prawdziwą sensacją okazał się jednak Seat Ibiza, który pojawił się na rynku samochodowym w roku 1984. Model uznano za największy i przełomowy sukces w historii firmy. Warto nadmienić, że Ibiza produkowana jest do dnia dzisiejszego. Ekspansja Seata nie uszła uwadze w innych krajach Europy. W roku 1982 podpisano umowę z niemieckim koncernem motoryzacyjnym Volkswagen AG.
Cztery lata później Niemcy kupili 51% akcji hiszpańskiej marki, potem zostały one zwiększone do 79%, zaś ostatecznie w roku 1990 stali się oni jedynymi jej udziałowcami. Lata 90′ to nowe porządki w firmie. Po przejęciu przez koncern Volkswagena, produkcję Seata przeniesiono do Martorell. W 1991 roku zaprezentowano model Toledo. Rok później auta te służyły między innymi do przewozu sportowców i organizatorów w czasie letnich Igrzysk Olimpijskich w Barcelonie. W roku 1996 zadebiutował pierwszy van Seata – Alhambra – i malutka Arosa, należąca do segmentu A. W 1999 roku z fabryki wyjechał zaś pierwszy Seat Leon.
Lata po roku 2000 to systematyczne pięcie się w górę marki z Półwyspu Iberyjskiego. W roku 2002 Seat w ramach koncernu Volkswagen AG dołącza do Audi Brand Group wraz z Lamborghini. Ponadto powstają nowe generacje takich modeli jak Ibiza, Toledo, Leon oraz Alhambra. Ale w ofercie firmy pojawiają się też całkowicie nowe pojazdy, takie jak Altea, Arona, Ateca czy Tarraco.
Seat: modele
Seat posiada wiele znanych i cenionych modeli pojazdów, które są chwalone i chętnie kupowane także przez Polaków. Dla przeciętnego Hiszpana samochód Seat to coś więcej niż auto. To duma, która pozwoliła na docenienie hiszpańskiej marki nie tylko na Starym Kontynencie, ale i na świecie. Obecnie liczba produkowanych modeli nie jest ogromna, ale w zupełności wystarczająca, aby każdy mógł znaleźć dla siebie ciekawy i interesujący samochód. Do wyboru są następujące modele:
Ibiza – kultowy i chyba najsłynniejszy model Seata. Produkowany nieprzerwanie od 1984 roku. Obecnie można nabyć piątą generację tego modelu, która została pierwszy raz zaprezentowana na Geneva Motor Show w roku 2017.
Leon – model ten debiutował pod koniec lat 90′ ubiegłego wieku. Udany początek zachęcił producentów do kontynuowania pracy nad tymi pojazdami. Najnowsza, czwarta generacja została zaprezentowana w styczniu 2020 roku.
Alhambra – kolejny, niemal kultowy model Seata, który produkowany jest od niemal 25 lat. Aktualnie produkowana jest druga generacja pojazdu, która weszła na rynek samochodowy w 2010 roku.
Ateca – moda na SUV-y spowodowała produkcję Seata Ateca. Zaprezentowany został 4 lata temu w czasie targów motoryzacyjnych, w Genewie. W roku 2018 stworzono nową, sportową wersję, która funkcjonuje jako Cupra Ateca
Arona – miejski SUV, który debiutował w czasie targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2017 roku. Dostępny jest w pięciu wersjach wyposażenia – Reference, Style, Full LED, FR i Xcellence.
Tarraco – największy SUV produkowany przez firmę Seat. Zaprezentowano go na Paris Motor Show w 2018. Co ciekawe, produkowany jest w Niemczech i jest bliźniaczym modelem Volkswagena Tiguana Allspace.
Seat: wady i zalety
Seat – jak każda marka – ma wielu fanów, doceniających zalety produkowanych przez firmę aut. Takie pojazdy jak Seat Ibiza czy Seat Leon są dowodem na to, że długotrwałe budowanie zaufania po prostu się opłaca. Dzięki temu po debiucie nowego modelu można spodziewać się, że auta błyskawicznie znajdą nowych nabywców. Z kolei ci, którzy nie byli do końca przekonani o zakupie, powoli przełamują się do marki Seat. Dane techniczne, na które każdy spojrzy z zaciekawieniem, podobnie jak i właściwości jezdne powodują, że hiszpańska marka ma coraz więcej fanów.
Dawniej niektórzy mogli mieć zastrzeżenia co do pewnych elementów wykonania w przypadku wcześniejszych generacji, na przykład Toledo czy Ibizy. Często zwracano też uwagę na korozję, która atakowała głównie pojazdy Alhambra. Obecnie jednak zakup któregoś z dostępnych na rynku modeli, takich jak na przykład Seat Arona, czy też Seat Ateca wydaje się być dobrym rozwiązaniem, chociażby ze względu na koszty utrzymania i jakość.
Ile kosztuje Seat?
Samochód Seat jest niewątpliwie pojazdem, który warto mieć – ale czy każdy może sobie na niego pozwolić? Przed zakupem Seata warto sprawdzić jak przedstawiają się ceny poszczególnych modeli tej marki. Oczywiście, należy pamiętać, że wydatek będzie uzależniony od tego jaką wersję zamierzamy kupić. I tak na przykład Seat Ibiza w najprostszej wersji to koszt nieco powyżej 45 tysięcy złotych. Za Seata Leona musimy zapłacić powyżej 60 tysięcy, zaś model Arona to wydatek rzędu 66 tysięcy złotych. Seat Ateca będzie kosztował powyżej 80 tysięcy złotych, Tarraco około 110 tysięcy, natomiast Seat Alhambra co najmniej 114 tysięcy.
Nowy Seat
Seat nie spoczywa na laurach – jego projektanci cały czas zastanawiają się nad kolejnymi ulepszeniami i nowymi rozwiązaniami. Każdy fan motoryzacji zna modele takie jak Seat Ibiza czy Seat Leon. W ostatnim czasie do gry wszedł jednak jeszcze jeden poważny konkurent – Seat Mii Electric. To bliźniaczy model Skody Citigo-e iV, który zaprezentowano w czerwcu 2019 roku w Oslo. Auto może przejechać na jednym ładowaniu 260 kilometrów – pozwala na to bowiem bateria litowo-jonowa o pojemności 36,8 kWh. Samochód ma ponadto 82 KM, zaś od 0 do 100 kilometrów rozpędza się w czasie 12,5 sekundy.
Dodatkowo fanów tej marki czekają w niedługim czasie spore niespodzianki. Seat hybryda – brzmi ciekawie, prawda? Otóż inżynierowie tej firmy od dawna pracują nad zastosowaniem silników hybrydowych w swoich samochodach. Warto zatem będzie zwrócić uwagę na Seata Leona Hybrid. Nie będzie to jednak jedyna „hybryda” w ofercie tej marki, bowiem takie zastosowanie klienci odnajdą także w Seacie Tarraco.