Schwalbe pożycza technologię opon ze świata motoryzacji i zapowiada rewolucję w kolarstwie górskim

Nowe modele opon rowerowych firmy Schwalbe zapożyczają konstrukcję karkasu z branży motoryzacyjnej, wykorzystując prostopadłe warstwy radialne zamiast diagonalnych. Co to oznacza? Lepszą przyczepność i stabilność ma swoją cenę – dosłownie.
Opona Schwalbe Albert /Fot. Schwalbe

Opona Schwalbe Albert /Fot. Schwalbe

Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, opona to skomplikowana konstrukcja, zbudowana z kilku warstw o odmiennych parametrach. Każda z nich ma wpływ na właściwości jezdne i uświadamia, jak istotną rolę odgrywa ogumienie w codziennej eksploatacji samochodu, motocyklu czy roweru.

Czytaj też: Rowerzyści o tym marzyli. Shimano szykuje rewolucję na rynku

Dwie nowe opony do rowerów firmy Schwalbe – Albert i Shredda – wykorzystują radialną konstrukcję, które zapewniają lepszą przyczepność oraz płynniejszą jazdę. Ich sekret tkwi w zupełnie nowej konstrukcji karkasu.

Schwalbe obiecuje lepszą przyczepność, ale także więcej przebić?

Karkas opony to element budowy w górnej warstwie ogumienia, który składa się z kilku warstw cienkich drutów, które są splecione ze sobą i tworzą wytrzymały kord o średnicy do 1 mm. Plastycznie można powiedzieć, że to “uzbrojenie” koła – to właśnie ta warstwa wychodzi na wierzch po maksymalnym zużyciu bieżnika. Karkas zapewnia odporność na wysokie prędkości i siły odśrodkowe, a ponadto stabilizuje jej profil podczas jazdy i zmniejsza efekt nagrzewania.

Czytaj też: Nowy gravel na celowniku? Trek akurat wprowadził dwa nowe rowery specjalnie dla Ciebie

Opony radialne – przynajmniej w przemyśle motoryzacyjnym – nie są niczym nowym. Karkasy opon radialnych są zbudowane z warstw biegnących prostopadle (90 stopni) do kierunku jazdy i zazwyczaj wykorzystują “pas”, który poprawia stabilność. W oponach diagonalnych, warstwy krzyżują się ze sobą pod ostrzejszymi kątami (zwykle między 30 a 45 stopni), tworząc wzór przypominający siatkę i nadając im wytrzymałość. Oba typy konstrukcji opon mogą być zbudowane z dowolnej liczby warstw, zgodnie z życzeniem producenta, w zależności od ich przeznaczenia.

Porównanie opony radialnej i diagonalnej /Fot. Schwalbe

Opony Schwalbe nie jest prawdziwą konstrukcją radialną, ponieważ ich warstwy nie są prostopadłe do kierunku obrotu, choć niewiele brakuje. Schwalbe twierdzi, że kąt został wystarczająco dostosowany, aby opona nie potrzebowała pasa do utrzymania stabilności, ale podobnie jak tajne składniki sosu szefa kuchni, dokładny kąt warstw jest owiany tajemnicą.

Jakie są zalety opon radialnych w kolarstwie górskim? Według Schwalbe, ponieważ warstwy opony są pod bardziej rozwartym kątem, są one pod “mniejszym ciśnieniem” lub naprężeniem, co oznacza, że koło może się lepiej odkształcać podczas pokonywania nierówności. Dzięki tej dodatkowej deformacji następuje również zwiększenie powierzchni styku opony – do 30 proc. przy równoważnym nacisku na oponę diagonalną. Taka opona jest lepiej tłumiona w porównaniu z modelem diagonalnym, z szybszą redukcją kompresji i oscylacji odbicia po uderzeniu.

Opona Schwalbe Albert /Fot. Schwalbe

Ale nie ma róży bez kolców. Opory toczenia w oponie radialnej są zwiększone dzięki większej powierzchni styku; większa część bieżnika i gumy opony styka się z podłożem w dowolnym momencie. To może powodować więcej przebić.

Albert jest dostępny w średnicach 27,5 cala i 29 cali oraz szerokościach 2,4 cala i 2,5 cala, podczas gdy przednia Shredda jest dostępna tylko w rozmiarze 29 cali średnicy i 2,5 cali szerokości. Tylna Shredda może być kupiona w rozmiarach 27,5 x 2,5 cala i 29 x 2,5 cala. Cena Schwalbe Albert Trail Pro zaczyna się od 73,90 euro, Schwalbe Albert Gravity Pro od 79,90 euro, a Shredda Gravity Pro od 79,90 euro.