Firma twierdzi, że nowa bateria będzie miała gęstość energii 200 Wh/l, co jest wartością wyższą niż w przypadku dostępnych ogniw litowo-jonowych. Obecnie przechodzi ona testy u wybranej grupy klientów, a jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, trafi do masowej produkcji do 2026 r.
Akumulatory typu solid state przyszłością branży energetycznej
Uważane za bezpieczniejszą alternatywę, akumulatory solid state są bardziej odporne na wstrząsy zewnętrzne, ponieważ zawierają niepalne stałe elektrolity do ładowania i rozładowywania. Samsung opracował miniaturowe ogniwo, wykorzystując swoją technologię produkcji wielowarstwowych kondensatorów ceramicznych, która naprzemiennie drukuje cienkie warstwy materiałów i układa je w stosy.
Czytaj też: Akumulatory ze stałym elektrolitem to nie melodia przyszłości, a rzeczywistość
Proces ten zapobiega problemom z “marszczeniem” obserwowanym w konwencjonalnych bateriach litowo-jonowych, jednocześnie umożliwiając minimalną zmianę objętości podczas ładowania i eliminując potrzebę dodatkowej przestrzeni, jak donosi The Korea Times. Ogniwo ma być dostępne w rozmiarach od milimetrów do centymetrów, w zależności od potrzeb klienta.
Warto wspomnieć, że akumulatory solid state są rozciągliwe i bardzo elastyczne. Są ładowane, gdy stałe elektrolity wypełniają szczelinę między elektrodami anody i katody. Ogniwa takie mają lepszą stabilność termiczną i dłuższą żywotność w porównaniu do tradycyjnych baterii. Powszechnie uważa się również, że mają mniejszy ślad węglowy. Istnieją jednak pewne wyzwania związane z nowym typem baterii, m.in. wysoki koszt produkcji, choć kilka firm technologicznych próbuje temu zaradzić.
Bateria solid state Samsunga wydaje się być rozwiązaniem, na które czekała branża. Jej elastyczność pozwala przyjmować szeroki zakres kształtów i rozmiarów, przezwyciężając ograniczenia projektowe, które nękały rynek urządzeń noszonych. Ta innowacja oznacza, że baterię można łatwo zintegrować z coraz bardziej smukłymi i kompaktowymi projektami przyszłych urządzeń noszonych z linii Galaxy Watch.
Samsung po raz pierwszy wprowadził technologię baterii ze stałym elektrolitem w 2020 r. Wówczas Koreańczycy twierdzili, że takie ogniwa mogą obsługiwać wyższe gęstości energii, umożliwiając większe pojemności i wykorzystując demonstracyjnie bezpieczniejsze elektrolity stałe. W lipcu 2024 r. firma ujawniła swoją pilotażową linię produkcyjną akumulatorów typu solid state do pojazdów elektrycznych. Mogą one zasilać pojazdy elektryczne o zasięgu 960 km, ładować się w 9 minut i mieć żywotność 20 lat.