Oto przyszłość lotnictwa. STRIX zapewnia pionowy start, autonomiczny lot i transport w kontenerze

Firma BAE Systems ogłosiła, że STRIX – nowy typ samolotu pionowego startu i lądowania (VTOL) – odbył swój pierwszy lot pod koniec października. Zakończył się on sukcesem, co toruje drogę do produkcji tej wyjątkowej maszyny.
STRIX /Fot. BAE Systems

STRIX /Fot. BAE Systems

Na australijskim niebie miało miejsce wydarzenie, które może zapoczątkować nową erę w transporcie powietrznym. STRIX, innowacyjny samolot pionowego startu i lądowania (VTOL), zaprezentował swoje możliwości podczas pierwszego, pomyślnego lotu.

Czytaj też: Samoloty supersoniczne powracają. NASA sprawi, że będą znacznie cichsze

Zaprojektowany głównie do celów wojskowych, bezzałogowy VTOL z ogonem siedzącym został zaprezentowany publicznie w lutym ubiegłego roku na australijskim Avalon Air Show. Może latać autonomicznie lub być sterowany zdalnie. Jego unikalna konstrukcja, napęd elektryczny oraz zdolność do autonomicznych operacji sprawiają, że STRIX może stać się jednym z najważniejszych wynalazków lotniczych XXI wieku.

STRIX już w powietrzu – oto nowa era lotnictwa

Technologia pionowego startu i lądowania (VTOL) przez długie lata była domeną eksperymentów, ale wiele wskazuje, że będzie dominować w lotnictwie w kolejnych dekadach. Zaprojektowany jako elektryczny samolot z możliwością hybrydowego napędu w przyszłości, STRIX jest w stanie wznieść się w powietrze praktycznie w każdym miejscu, co daje nieograniczone możliwości zastosowań w trudno dostępnych obszarach, więc nadaje się idealnie np. do misji ratunkowych.

Czytaj też: Tak będzie wyglądał samolot transportowy przyszłości od Boeinga. Ten projekt zwala z nóg

STRIX, pomimo swoich kompaktowych rozmiarów, jest w stanie zabrać ładunki o masie do 160 kg, co czyni go idealnym do transportu różnych materiałów, w tym medycznych czy sprzętu ratunkowego. Co więcej, zasięg australijskiego VTOL-a sięga 800 km, co daje mu dużą swobodę działania w przestrzeni.

STRIX już lata, ale nie wiadomo, kiedy trafi do produkcji /Fot. BAE Systems

Dwa przesunięte skrzydła samolotu można złożyć, gdy nie jest używany, dzięki czemu jest na tyle mały, że można go przetoczyć (na czterech małych kołach) do standardowego kontenera transportowego. Gdy nadchodzi czas lotu, STRIX nie wymaga pasa startowego.

Pełnowymiarowy prototyp, który wzbił się w powietrze w październiku – w odległej lokalizacji w Australii – był w całości zasilany elektrycznie, “aby przyspieszyć testy lotu i zmniejszyć ryzyko programu”. Według BAE lot pomyślnie zademonstrował zdolność systemu zarządzania do autonomicznego sterowania samolotem podczas startu, manewru, utrzymywania zawisu i odzyskiwania. Operator był w pogotowiu, aby w każdej chwili przejść na sterowanie ręczne, ale nie było to konieczne.

Andrew Gresham, dyrektor zarządzający jednostki biznesowej Defence Delivery w BAE Systems Australia, powiedział:

Osiągnięto główne cele testu lotu, w tym bezpieczne i autonomiczne sterowanie całkowicie nową konfiguracją samolotu VTOL, którą nigdy wcześniej nie latano w historii lotów.

Technologie autonomiczne oraz elektryczne systemy napędowe są kluczem do przyszłości lotnictwa, a STRIX pokazuje, jak można połączyć je z tradycyjnymi rozwiązaniami w sposób efektywny i bezpieczny. Z każdym kolejnym testem STRIX zbliża się do momentu, w którym samoloty VTOL staną się powszechnie używane w przemyśle transportowym, a także w operacjach wojskowych i ratunkowych.