Samolot U-2 Dragon Lady na wyjątkowej sesji fotograficznej
Zdjęcia autorstwa Blaira Buntinga, które ten jegomość przedstawił na wyjątkowym materiale wideo, są wręcz odlotowe. Ba, wręcz stratosferyczne, bo zostały wykonane na wysokości ponad 21 kilometrów. W procesie nie brał udział dron, a zarówno główny bohater (U-2 Dragon Lady), jak i dwumiejscowy samolot towarzyszący TU-2S, w którym to zasiadł Bunting po długim okresie przygotowań do misji. Te objęły nie tylko przygotowywanie jego samego do wyjątkowego lotu, ale też sprzętu, który spisałby się możliwie najlepiej w tak niestandardowych warunkach. Efekt po wrzuceniu z program graficzny? Spójrzcie tylko:
Czytaj też: USA i ich wyjątkowy plan na wystrzeliwanie atomówek. ERCS były niczym Gwiazdy Śmierci
Zrobiłem, co w mojej mocy, aby umysłowo zobrazować sobie, jak to będzie wyglądać, ale to była sytuacja, której nigdy bym nie przewidział. To był widok godny podziwu. Nie wiem, czy kiedykolwiek będę w stanie w pełni zrealizować widok, jaki dostrzegłem, gdy Ziemia zakrzywiła się poniżej czerni kosmosu, ale sama możliwość bycia świadkiem tego znaczyła dla mnie wszystko – powiedział Blair.
Czytaj też: Lotnictwo USA będzie jeszcze potężniejsze. Ten nowy pocisk to niszczyciel nie do zatrzymania
Zdjęcia są wyjątkowe nie bez powodu, a dlatego, że przedstawiają U-2 Dragon Lady (Smoczą Damę), czyli jeden z najsłynniejszych samolotów szpiegowskich, jakie kiedykolwiek zbudowano. Jest na służbie od 1956 roku, jego zegar tyka, podzespoły ciągle się starzeją, a lotnictwo USA nie ma żadnego bezpośredniego zastępstwa dla tego typu sprzętu. Nic więc dziwnego, że Amerykanie planują wycofać go z użytku do 2026 roku z powodu obaw o budżet i potencjalnie zastąpić dronem RQ-180, co samo w sobie nadaje tym zdjęciom U-2 historycznego wręcz wymiaru.
Czytaj też: Rząd USA otrzymał tajemniczą skrzynkę. Kryje się w niej klucz do wygranej na wojnie
Samolot U-2 został zaprojektowany przez firmę Skunk Works Lockheeda Martina i jej głównego inżyniera Kelly’ego Johnsona, który stworzył również SR-71 Blackbird. Może latać na wysokości powyżej 21000 metrów i przenosić różne czujniki i kamery do gromadzenia danych wywiadowczych, nadzoru i rozpoznania. Odegrał znaczącą rolę w wielu wydarzeniach historycznych, a dzięki kilkukrotnym modernizacjom przeprowadzanym w celu poprawy jego wydajności i możliwości, jest jednym z najdłużej służących samolotów w Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych.