Niedawno pisaliśmy o testach opracowanego wspólnie z Siłami Powietrznymi USA (USAF) samolotu Ultra Short Takeoff and Landing (eSTOL), który może operować na obszarach zwykle zarezerwowanych dla śmigłowców. Teraz technologia ultrakrótkiego startu i lądowania została wykorzystana do stworzenia komercyjnego samolotu pasażerskiego, który może przewozić 9 osób lub ładunek o masie 1,36 tony na odległość 611 km. Kiedy zatem możemy spodziewać się niesamowitego EL9 Ultra Short na naszym niebie?
Ten samolot to przyszłość lotnictwa – wielozadaniowy i ekologiczny
Electra EL9 Ultra Short wykorzystuje nowatorską technologię “blown lift”, w której osiem elektrycznych wentylatorów rozmieszczonych wzdłuż skrzydeł generuje dodatkową siłę nośną. To rozwiązanie pozwala na start i lądowanie na powierzchniach o długości zaledwie 45 metrów, co odpowiada połowie standardowego boiska piłkarskiego. Dzięki temu EL9 jest w stanie operować z małych lotnisk, parkingów czy nawet trawiastych terenów. Technologia ta zapewnia także cichszą pracę, co czyni go idealnym do użytku w obszarach miejskich, gdzie redukcja hałasu jest priorytetem.
Czytaj też: Tak będzie wyglądał samolot transportowy przyszłości od Boeinga. Ten projekt zwala z nóg
Napęd EL9 łączy cztery zestawy akumulatorów elektrycznych z turbinowym generatorem, który ładuje baterie w locie. Pozwala to na uniknięcie konieczności korzystania z naziemnych stacji ładowania, co znacznie zwiększa elastyczność operacyjną. W pełni naładowane akumulatory pozwalają na loty o zasięgu do 611 km z ładunkiem, a z wykorzystaniem hybrydowego napędu ponad 2000 km. Taka specyfikacja sprawia, że samolot może być wykorzystywany zarówno do przewozów pasażerskich, jak i transportu towarowego w obszarach o słabo rozwiniętej infrastrukturze lotniskowej.
Projekt Electra EL9 spotkał się z ogromnym zainteresowaniem na rynku – już teraz firma posiada zamówienia na ponad 2100 samolotów od 52 operatorów rozproszonych po całym świecie. Wśród klientów są zarówno regionalne linie lotnicze, jak i firmy zajmujące się transportem medycznym czy cargo, a łączna wartość zamówień przekracza 8 mld dol.
Pierwsze testy prototypu zaplanowano na 2027 rok, a pełna certyfikacja i komercjalizacja powinny nastąpić do 2029 roku. Samolot będzie certyfikowany zgodnie z rygorystycznymi normami FAA Part 23, które dotyczą nowoczesnych konstrukcji lotniczych.
Electra EL9 to nie tylko innowacyjny projekt technologiczny, ale także odpowiedź na ekologiczne wyzwania współczesnego lotnictwa. Według ekspertów, wprowadzenie takich maszyn na rynek może znacząco zmniejszyć emisję CO2 i zanieczyszczenie akustyczne, co jest kluczowe w kontekście globalnych działań na rzecz ochrony klimatu. Trzeba pamiętać, że dostosowanie obecnych lotnisk do obsługi takich maszyn może wymagać znacznych inwestycji, podobnie jak wypracowanie norm bezpieczeństwa dla krótkich startów i lądowań w miejscach nietypowych.