Projekt Horizon to odpowiedź na globalne zapotrzebowanie na bardziej ekologiczne technologie lotnicze, zwłaszcza w obliczu rosnącej presji na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. W konstrukcji BWB (ang. blended wing body) kadłub płynnie przechodzi w skrzydła, co zapewnia znacznie lepszą aerodynamikę niż w tradycyjnych, “rurowych” modelach.
Czytaj też: Tak będzie wyglądał samolot transportowy przyszłości od Boeinga. Ten projekt zwala z nóg
Natilus deklaruje, że dzięki tej konstrukcji zużycie paliwa zmniejszy się o 30 proc., a emisja CO2 aż o 50 proc., w porównaniu z obecnymi samolotami o podobnych możliwościach przewozowych, takimi jak Airbus A320 czy Boeing 737. Premiera maszyny już “niebawem”, bo na początku lat 30. obecnego wieku.
Takiego samolotu pasażerskiego jeszcze nie było, ale to kwestia czasu
Jedną z największych zalet BWB jest możliwość stworzenia przestronnej kabiny, która umożliwia przewóz zarówno pasażerów, jak i dodatkowego ładunku na dużych dystansach. Horizon jest planowany jako maszyna zdolna do przelotów międzykontynentalnych, co czyni go idealnym rozwiązaniem na popularne trasy jak Nowy Jork – Londyn. Dzięki zintegrowaniu przestrzeni kadłub-skrzydła uzyskano też większą powierzchnię wnętrza, co sprawia, że Horizon mógłby przewieźć 200 pasażerów oraz dodatkowy ładunek, jakiego nie zmieściłyby porównywalne samoloty o klasycznej konstrukcji.
Czytaj też: Wygląda niepozornie, ale ten samolot jest wyjątkowy. Amerykanie dokonali niemożliwego
Mimo wielu korzyści, projekt Natilus Horizon wiąże się z istotnymi wyzwaniami. Konstrukcja BWB nigdy wcześniej nie została wdrożona na szeroką skalę z powodu trudności technicznych i obaw o komfort pasażerów. Długi układ siedzeń może spowodować, że pasażerowie w skrajnych częściach maszyny będą bardziej narażeni na chorobę lokomocyjną, a przy braku okien wewnętrzne siedzenia mogą sprawiać uczucie zamknięcia. Dodatkowym wyzwaniem jest zapewnienie sprawnej ewakuacji, która może być utrudniona przez nietypowy układ wnętrza.
Kolejną barierą jest dopasowanie do istniejącej infrastruktury lotniskowej. Choć Natilus stara się projektować Horizon tak, aby spełniał standardowe wymagania bramkowe, niektóre lotniska mogą wymagać modernizacji, by sprostać nietypowym potrzebom nowego typu kadłuba.
Od czasu zapowiedzi Natilus Horizon, koncepcja BWB przyciąga coraz większą uwagę jako potencjalne rozwiązanie dla zmieniających się potrzeb branży lotniczej. Model Horizon będzie jednym z pierwszych projektów, które próbują wprowadzić tę koncepcję na rynek komercyjny na taką skalę. Jeżeli firma zdoła pokonać wszystkie przeszkody związane z wdrożeniem i uzyskać certyfikację, samolot ten może stanowić wzór dla kolejnych generacji zrównoważonych maszyn pasażerskich.
Aleksey Matyushev, CEO i współzałożyciel Natilus, mówi:
Branża lotnictwa komercyjnego poszukuje prawdziwych rozwiązań, aby stać się bardziej zrównoważoną, wydajniejszą i bardziej dochodową. Dzięki Horizon wprowadzamy ulepszoną ekonomikę lotnictwa, która przynosi korzyści branży, a jednocześnie pomaga chronić naszą planetę dla przyszłych pokoleń.
Natilus Horizon to projekt, który wyraźnie pokazuje, że lotnictwo nie zamierza ustawać w dążeniu do innowacji i bardziej zrównoważonych rozwiązań. Jeśli firma doprowadzi projekt do końca, Horizon może stać się przełomem, który zmieni sposób, w jaki podróżujemy między kontynentami, dostarczając wygodę, ekologię i ekonomiczność. Dla branży lotniczej jest to bez wątpienia inspirująca zapowiedź przyszłości, a dla pasażerów – obietnica bardziej odpowiedzialnego podejścia do podróży lotniczych.