Overture to projekt amerykańskiego samolotu pasażerskiego opracowany przez założoną w 2014 r. firmę Boom Supersonic. Początkowo samolot miał być dostępny tylko na rynek komercyjny, ale szybko stało się jasne, że wojsko nie może przegapić takiej okazji. Warianty militarne są rozwijane równolegle z cywilnym, co przybliża nas do powrotu samolotów naddźwiękowych na niebo.
Czytaj też: Hipersoniczny samolot odmieni lotnictwo. Rewolucję zaplanowano już na przyszły rok
Overture będzie latał dwa razy szybciej niż dzisiejsze samoloty pasażerskie i jest zaprojektowany do zasilania w 100-procentowo zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF). Linie American Airlines, United Airlines i Japan Airlines zamówiły łącznie 130 samolotów. Boom współpracuje z Northrop Grumman w zakresie przystosowania Overture dla rządu i rozwiązań militarnych, a powołanie Grupy Doradczej ds. Obrony, to kolejny z ważnych etapów w realizacji projektu.
Samolot Overture trafi do wojska – to już pewne
Niezależna rada skupia najlepszych ekspertów w dziedzinie wojskowości i obronności: od emerytowanych oficerów generalnych po cywilną kadrę kierowniczą wyższego szczebla Departamentu Obrony, posiadających wiedzę specjalistyczną w zakresie operacji mobilnych, transportu powietrznego dla kadry kierowniczej, przejęć Sił Powietrznych oraz badań i rozwoju w społeczności obronnej.
Czytaj też: Pierwszy w historii niezależnie opracowany naddźwiękowy samolot coraz bliżej
Kathy Savitt, prezes Boom Supersonic, mówi:
Doświadczeni liderzy dołączający do Grupy Doradczej ds. Obrony będą nam pomagać w optymalizacji naszych samolotów dla klientów rządowych. Wiemy, że dzięki specjalistycznej odmianie Overture możemy dostarczyć Departamentowi Obrony cenny produkt.
Oprócz opracowania specjalnego wariantu Overture, firma Boom ogłosiła w lipcu, że będzie wspierać Northrop Grumman w ramach kontraktu z NASA na dostawę rozwiązań na potrzeby studium projektu koncepcyjnego szybkich, endo-atmosferycznych pojazdów użytkowych. W badaniu dotyczącym przyszłych badań i rozwoju zostaną zidentyfikowane technologie umożliwiające dalszy rozwój wydajności komercyjnych lotów naddźwiękowych.
Podczas Paris Air Show w lipcu, firma Boom ogłosiła postępy w programie Overture, w tym umowy z firmą Aernnova na dostawę skrzydeł Overture, Leonardo w zakresie kadłuba oraz Aciturri w zakresie usterzenia. Boom podzielił się także kilkoma kamieniami milowymi w programie Symphony – systemu napędowego dla Overture – w tym rozszerzeniem partnerstwa z Florida Turbine Technologies (FTT), jednostką biznesową Kratos, w celu montażu początkowej jednostki produkcyjnej do testów naziemnych i testów w locie.