Samolot został odebrany 29 września 2023 r. w Linköping w Szwecji. To pierwsza z dwóch zamówionych maszyn, która jest wyposażona w radar Erieye – narzędzie pozwalające na wzmocnienie bezpieczeństwa i integralności terytorialnej naszego kraju.
Carl-Johan Bergholm, dyrektor działu Surveillance w Saab, mówi:
Jesteśmy zaszczyceni, że możemy zapewnić Polsce tak istotny element zdolności obronnych i dumni, że szybko zbliżamy się do dostarczenia lotniczego systemu wczesnego ostrzegania dla Sił Zbrojnych RP.
Ten samolot zwiększa możliwości polskiej armii
Na uwagę zasługuje szybkie tempo dostarczenia samolotu, które jest wynikiem udanej współpracy Polski i Szwecji oraz dużej specjalizacji firmy Saab w produkcji lotniczych systemów wczesnego ostrzegania. System Saab Erieye AEW/AEW&C w różnych konfiguracjach został sprzedany do dziewięciu państw, co czyni go jednym z najbardziej rozpowszechnionych systemów dozoru przestrzeni powietrznej na świecie. Teraz będzie bronił także polskiego nieba.
Czytaj też: Ten samolot to brakujące ogniwo amerykańskiej armii. Jest zamówienie na kolejne egzemplarze
Saab 340 AEW to szwedzki samolot wczesnego ostrzegania (AEW), który wraz z wyposażeniem naziemnym zapewnia precyzyjny obraz sytuacji oraz może być wykorzystywany zarówno do zadań wojskowych, takich jak lotnicze rozpoznanie radiolokacyjne i cywilnych, w akcjach ratunkowych. Samolot jest wyposażony w nieruchomy radar PS-890 AESA wykonany w systemie Erieye, który zapewnia mniejszy opór, ale ma martwą strefę bezpośrednio za i przed samolotem, ze strefą skanowania 120 stopni po obu stronach skrzydeł. Zamontowany radar jest w stanie śledzić statki, samoloty i pociski z odległości do 300–400 km na wysokości 6100 m.
Saab to wiodąca firma z branży obronności i bezpieczeństwa, której zatrudnia 20 000 osób. Saab projektuje, produkuje i konserwuje zaawansowane systemy w aeronautyce, uzbrojeniu, dowodzeniu i kontroli, czujnikach i systemach podwodnych. Mimo iż siedziba główna Saaba znajduje się w Szwecji, to firma prowadzi operacje na całym świecie i stanowi część wewnętrznego potencjału obronnego wielu krajów.
Na pokazanym samolocie widnieje napis Polish Air Force, który mają obecnie transportowe C-130 Hercules. Pod oknami kabiny pilota po lewej stronie jest symbol kotwicy, który może być związany z planowanym miejscem stacjonowania 340 AEW w Siemirowicach, gdzie jest 44. Baza Lotnictwa Morskiego (taki sam znajduje się na wykorzystywanych samolotach M-28 Bryza). Warto nadmienić, że nowe samoloty rozpoznawcze Saab kupiono po “okazyjnej” cenie, niecałych 60 mln dolarów za obie maszyny.