Raport “Cox Automotive’s 2024 Path to EV Adoption” to kompleksowe opracowanie, które analizuje postępy w elektryfikacji rynku motoryzacyjnego w USA. Badanie objęło 2557 amerykańskich konsumentów oraz 526 dealerów samochodowych, uwzględniając różnorodne dane demograficzne, takie jak wiek, dochody i miejsce zamieszkania. Wyniki jasno wskazują na rosnące zainteresowanie pojazdami elektrycznymi (EV) oraz ich używanymi odpowiednikami.
Rok 2024 przygotował grunt pod eksplozję sprzedaży EV
Rok 2024 był wyjątkowo korzystny dla branży motoryzacyjnej. Sprzedaż samochodów elektrycznych w USA po raz pierwszy przekroczyła milion sztuk. Aż 77 proc. konsumentów zadeklarowało gotowość do zakupu używanego EV, co oznacza gwałtowny wzrost w porównaniu z 62 proc. w 2021 roku. Firmy, takie jak General Motors czy Honda, odnotowały znaczący wzrost sprzedaży, podczas gdy Tesla miała nieco gorszy rok.
Czytaj też: Rewolucja w świecie akumulatorów. Nowa technologia wydłuży zasięg EV aż sześć razy!
Cox Automotive przewiduje, że w 2025 roku sprzedaż samochodów elektrycznych wzrośnie do 10 proc. całego rynku, podczas gdy hybrydy typu plug-in i EV razem osiągną 15 proc. Dla porównania, udział samochodów spalinowych spadnie do 75 proc. – najniższego poziomu w historii. W ciągu roku na rynek trafi aż 15 nowych modeli EV, co jeszcze bardziej przyciągnie uwagę konsumentów. Kluczowym motorem napędowym pozostaną ulgi podatkowe, które wielu nabywców chce wykorzystać, zanim zostaną ograniczone.
Jednym z kluczowych barier pozostaje rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Mimo to, aż 86 proc. dealerów samochodowych planuje kontynuować inwestycje w stacje ładowania. To dobra wiadomość dla konsumentów, którzy wciąż obawiają się braku wystarczającej liczby punktów ładowania. Co więcej, w 2025 roku spodziewana jest poprawa dostępności kredytów na zakup EV dzięki stabilizującej się gospodarce i malejącym stopom procentowym.
Zwiększone zainteresowanie pojazdami elektrycznymi to nie tylko efekt innowacji technologicznych, ale także zmieniającego się podejścia konsumentów do kwestii ekologii. Z jednej strony surowe regulacje środowiskowe zmuszają producentów do przyspieszenia elektryfikacji oferty. Z drugiej strony, konsumenci coraz bardziej doceniają niższe koszty eksploatacji EV w porównaniu do tradycyjnych aut.
Rok 2025 zapowiada się jako przełomowy dla rynku motoryzacyjnego w USA, a co z innymi krajami? Warto wspomnieć, że według raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) z 2022 roku, do 2025 roku udział pojazdów całkowicie elektrycznych (BEV) w sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce miał osiągnąć 14,5 proc. Oznacza to, że co siódmy nowy samochód na polskich drogach miałby być elektryczny. Niestety, prognozy te nie spełniły się. Wysokie ceny samochodów elektrycznych wciąż stanowią barierę dla wielu konsumentów. Średnia cena nowego “elektryka” w 2024 roku wynosiła około 260 tys. zł, co znacząco przewyższało możliwości finansowe przeciętnego nabywcy. Nie pomaga także brak odpowiedniej infrastruktury ładowania, która nie nadążą za rosnącym popytem. Mimo to, oczekuje się, że w 2025 r. w naszym kraju pojawi się więcej przystępnych cenowo modeli EV, co może zwiększyć zainteresowanie tego typu autami konsumentów.