Francuska marka Sunn, która zapisała się złotymi zgłoskami w historii rowerów górskich, zaprezentowała odświeżoną wersję legendarnego modelu Radical. Ten ikoniczny rower, który zadebiutował pod koniec lat 80., był jednym z pierwszych przykładów górskiej maszyny wyścigowej. Po latach przerwy Radical wkracza w nową erę jako rower enduro dedykowany sezonowi 2024/2025, jednak wprowadza kilka nieoczekiwanych rozwiązań konstrukcyjnych, które wzbudzają mieszane opinie.
Kultowy rower w nowym wydaniu, choć nie bez kontrowersji
Radical w latach 80. i 90. dominował na szlakach, będąc symbolem przełomowych technologii. Powrót tego modelu w nowoczesnej odsłonie byłby dla fanów rowerów górskich niczym spełnienie marzeń. Sunn współpracował z firmą Antidote Solutions, by dopracować platformę zawieszenia, choć ostateczny projekt nie bazuje bezpośrednio na ich rozwiązaniach. Zawieszenie Radicala opiera się na konstrukcji typu split-pivot z prowadzeniem paska i tylną osią cofającą się podczas uderzeń, co poprawia stabilność przy szybkich zjazdach i na technicznych sekcjach.
Czytaj też: Ten rower to prawdziwy potwór. Commencal znowu zostawi konkurencję w tyle
Rower promowany jest jako maszyna enduro z nastawieniem na zjazdy, jednak jeden szczegół budzi zdziwienie – brak miejsca na klasyczny uchwyt na bidon. Choć rama ma dużą przestrzeń, butelka może być montowana tylko na górnej rurze, co nie każdemu przypadnie do gustu. Z drugiej strony Sunn dodaje specjalne miejsce na narzędzia, schowane w osłonie amortyzatora.
Jak wyjaśnia Serge Lopez, menedżer ds. R&D w Sunn:
Tak, rama jest kompatybilna z amortyzatorami sprężynowymi, a uchwyty amortyzatorów zostały zaprojektowane we współpracy z zespołem Fox Racing Shox. Dzięki temu Radical łączy wszechstronność z najwyższą wydajnością na zjazdach.
Nowy Radical dostępny jest w trzech wersjach, różniących się osprzętem oraz ceną. Wszystkie oferują 170 mm skoku z przodu i 160 mm z tyłu, co czyni je zdolnymi do radzenia sobie z najbardziej wymagającymi trasami.
Topowy model, Radical Factory, jest wyposażony w najwyższej klasy komponenty, w tym zawieszenie Fox Float Factory z powłoką Kashima, napęd SRAM XO Eagle AXS oraz koła DT Swiss EX1700. Ten model został zaprojektowany z myślą o najbardziej wymagających użytkownikach, którzy oczekują maksymalnej precyzji i wydajności. Model Radical Finest, choć wciąż bazuje na zawieszeniu Fox Float Factory, korzysta z napędu SRAM GX oraz hamulców Formula Cura 4, co czyni go bardziej przystępnym cenowo wyborem dla zaawansowanych amatorów. Najniżej w hierarchii plasuje się Radical S1, wyposażony w zawieszenie RockShox Zeb i napęd Shimano XT, który oferuje solidną jakość w znacznie bardziej konkurencyjnej cenie.
Radical Factory wyceniono na 7032 euro, Radical Finest na 5632 euro, a za Radical S1 trzeba zapłacić 4032 euro. Rowery Radical skierowany są do zawodników i entuzjastów enduro, którzy cenią sobie zjazdową charakterystykę roweru, jednak pewne wybory konstrukcyjne mogą okazać się kontrowersyjne. Mimo to Sunn wyraźnie celuje w rynek europejski, oferując produkt o nowoczesnej specyfikacji, który ma rywalizować z topowymi modelami innych marek.