Konstrukcja ramy nowego gravela CDuro, zaprojektowana przy użyciu robotów, nie tylko zapewnia lepszą stabilność i rozkład obciążeń, ale też eliminuje słabe punkty w miejscach łączeń, co zwiększa trwałość i komfort jazdy na technicznych trasach. Dzięki wykorzystaniu włókien węglowych CompoTech i autorskiego systemu Integrated Loop Technology (ILT), możemy dostać jeden z najciekawszych graveli dostępnych na rynku.
Nowy rower CDuro to gratka dla miłośników minimalizmu
CompoTech to czeska firma specjalizująca się w projektowaniu i produkcji zaawansowanych komponentów kompozytowych, z siedzibą w Sušicach. Firma wykorzystuje zaawansowane technologie, takie jak automatyczne układanie włókien węglowych (AFP, Automated Fibre Placement), aby tworzyć elementy o wysokiej wytrzymałości i precyzyjnie dopasowanych właściwościach mechanicznych. CompoTech dostarcza swoje produkty nie tylko dla przemysłu rowerowego, ale także dla branż takich jak motoryzacja, lotnictwo i przemysł morski.
Czytaj też: Rower szlakowy Calibre Bossnut “wraca z martwych”. Na takie ulepszenia czekaliśmy
Jedną z unikalnych technologii CompoTech jest system Integrated Loop Technology (ILT), który pozwala na tworzenie ciągłych połączeń z włókien węglowych, eliminując konieczność stosowania dodatkowych łączników i zwiększając integralność strukturalną komponentów. Dzięki ILT, produkty CompoTech są lżejsze, bardziej wytrzymałe, a także bardziej odporne na obciążenia dynamiczne.
Ten proces ILT pozwala CompoTech w pełni zautomatyzować tworzenie kluczowych podzespołów ramy zarówno ich pierwszego roweru – roweru enduro Epona z pełnym zawieszeniem – jak i tego bardziej tradycyjnego gravela, który wkrótce trafi do sprzedaży.
Gotowy produkt ma dziwnie szkieletową, a nawet przemysłową estetykę, czasami nawet wygląda na niedokończony. Nie każdemu takie rozwiązanie musi się podobać, ale to właśnie dlatego, że roboty CDuro umieszczają włókno węglowe tylko tam, gdzie jest ono potrzebne ze strukturalnego punktu widzenia.
Oficjalnie jest to nadal tylko prototyp, a CDuro nie ma żadnych ostatecznych szczegółów dotyczących szacowanego harmonogramu dostępności nowego roweru. Producent spodziewa się prześwitu na opony w zakresie 45-50 mm, a prowadzenie kabli będzie w pełni zintegrowane z przodu i kompatybilne z UDH.
Kompletne ramy szutrowe, w 100 proc. wyprodukowane w Czechach, prawdopodobnie będą sprzedawane za około 2500-3000 euro w kilku rozmiarach magazynowych, zaczynając od surowego matowego wykończenia karbonowego. Więcej informacji o gravelach CDuro możemy spodziewać się na wiosnę 2025 r.