To nie tylko rower, a prawdziwy demon prędkości. Bianchi Aquila RC podbija czasówki

Po 20 miesiącach intensywnych badań i testów firma Bianchi zaprezentowała swój najnowszy rower czasowy – Aquila RC. To nie zwykła ewolucja poprzednich modeli, ale kompletnie przeprojektowana maszyna, której celem jest jedno: być szybkim jak to tylko możliwe.
Bianchi Aquila RC

Bianchi Aquila RC

W Aquila RC Bianchi nie potraktowało aerodynamiki jako dodatku, lecz jako fundament nowego modelu. Reparto Corse – dział wyścigowy marki – zastosował podejście znane z prac nad hiperrowerem Oltre RC. Każdy aspekt projektowy został zoptymalizowany w kontekście systemu “rower + kolarz” jako jednej całości. W tunelu aerodynamicznym i na trasach testowych analizowano każdy detal – od kształtu ramy po ułożenie ciała człowieka – by wycisnąć maksymalną efektywność.

Bianchi ma prawdziwą torpedę

Aquila, czyli po włosku “orzeł”, to nazwa, która od lat jest częścią tożsamości Bianchi. W nowej wersji ten symbol nabiera jeszcze większego znaczenia – rower odzwierciedla moc, precyzję i prędkość drapieżnika. Dzięki nowoczesnej geometrii i zaawansowanym kształtom rur Aquila RC pozwala zawodnikom osiągać jeszcze bardziej agresywną i aerodynamiczną pozycję, co przekłada się na realne oszczędności czasowe.

Czytaj też: Ridley Noah Fast 2025 to najszybszy rower na świecie

Bianchi zaprosiło do współpracy czołowych specjalistów od jazdy na czas, w tym Kévina Vauquelina z zespołu Arkéa-B&B Hotels – zwycięzcę etapu Tour de France i olimpijczyka z Paryża 2024. Każdy aspekt roweru został dostosowany do preferencji kolarzy WorldTour, aby maksymalnie wykorzystać ich potencjał.

Bianchi Aquila RC

Nowa konstrukcja Bianchi Aquila RC została zaprojektowana z myślą o maksymalnej aerodynamice i wydajności. Kąt rury podsiodłowej wynoszący 77,5o pozwala na bardziej agresywną pozycję, co przekłada się na lepsze osiągi i większą efektywność pedałowania. Kształty rur zostały starannie zoptymalizowane, aby wykorzystać efekt “żeglowania”, dzięki czemu boczny wiatr może stać się dodatkową siłą napędową zamiast stanowić opór. Całość uzupełnia zintegrowany kokpit Vision FSA, który jest w pełni regulowany i zaprojektowany tak, aby minimalizować opór powietrza, zapewniając jeszcze większą przewagę na trasie.

Nowa Aquila RC nie jest tylko szybsza w teorii – jej osiągi zostały potwierdzone w testach. W porównaniu do poprzedniego modelu nowa wersja oszczędza 16,1 wata przy prędkości 50 km/h, co przekłada się na 37 sekund przewagi na dystansie 40,7 km. To różnica, która w świecie jazdy na czas może oznaczać przejście z drugiego miejsca na najwyższy stopień podium.

Aby osiągnąć tak imponujące wyniki, Bianchi nie ograniczyło się jedynie do standardowych testów CFD i tunelu aerodynamicznego. W ramach badań opracowano innowacyjne narzędzie symulujące ruch ludzkich nóg, aby dokładnie przeanalizować wpływ pozycji kolarza na aerodynamikę roweru. Testy przeprowadzono w różnych konfiguracjach: na stojąco, z ruchomymi nogami oraz z różnymi wariantami przedniego widelca, aby jak najlepiej odwzorować warunki wyścigowe.

Bianchi Aquila RC

Nowy Bianchi Aquila RC dostępny jest w trzech rozmiarach – S, M i L – i został zoptymalizowany pod kątem opon o szerokości do 28 mm. Cały zestaw ramy waży 1,3 kg (rozmiar M), a widelec jedynie 400 g. Charakterystyczne dla marki malowanie to błyszcząca czerń z metalicznymi akcentami w kolorze Celeste CK16.

Cena detaliczna ramy wynosi 5449 euro, co odzwierciedla najwyższą jakość wykonania i zaawansowaną technologię. Pierwsza okazja do zobaczenia Aquili RC w akcji była podczas finałowego etapu Étoile de Bessèges. Nowy Bianchi Aquila RC to krok naprzód w technologii rowerów czasowych, łączący zaawansowaną aerodynamikę z precyzyjnym dostosowaniem do potrzeb profesjonalnych kolarzy.