Ten rower ma… dwa łańcuchy! Brzmi dziwnie, ale to genialne

Buffalo S2 Utility ma coś, czego nie znajdziemy w żadnym innym rowerze na świecie – dwa łańcuchy. Na pierwszy rzut oka wygląda to dziwnie, wręcz niepraktycznie, ale to rozwiązanie może być prawdziwą rewolucją, zwłaszcza w krajach rozwijających się, gdzie niezawodność i łatwość naprawy są kluczowe.
Rower Buffalo S2 Utility ma dwa łańcuchy /Fot. World Bicycle Relief

Rower Buffalo S2 Utility ma dwa łańcuchy /Fot. World Bicycle Relief

Tradycyjne rowery korzystają z pojedynczego łańcucha i mniej lub bardziej skomplikowanych systemów przerzutek, które mogą być podatne na uszkodzenia, zwłaszcza w trudnych warunkach terenowych. Buffalo S2 Utility eliminuje ten problem, wprowadzając dwa łańcuchy, z których każdy odpowiada za inny bieg. Pierwszy, niższy bieg, ułatwia pokonywanie stromych podjazdów i jazdę z obciążeniem, podczas gdy drugi, wyższy bieg, jest idealny na długie, płaskie trasy, zmniejszając obciążenie mięśni.

Buffalo S2 Utility nie ma przerzutki, ale za to ma dwa łańcuchy

Buffalo S2 Utility został zaprojektowany przez fundację World Bicycle Relief, której celem jest dostarczanie niezawodnych rowerów mieszkańcom biedniejszych regionów świata, głównie w Afryce. Dla nich rower to coś więcej niż środek transportu – to narzędzie umożliwiające dzieciom dotarcie do szkoły, a dorosłym przewożenie towarów na targ.

Czytaj też: E-rowery z tablicami rejestracyjnymi? Rozpoczyna się rewolucję na ulicach

Jednak w takich miejscach tradycyjne rowery z przerzutkami szybko ulegają awariom. Kurz, błoto i nierówne drogi sprawiają, że delikatne mechanizmy zmiany biegów po prostu się nie sprawdzają. Naprawa przerzutek bywa skomplikowana, a dostęp do części zamiennych jest bardzo ograniczony. Projektanci Buffalo S2 Utility postanowili więc pójść inną drogą: zamiast skomplikowanego systemu przerzutek zastosowali dwa oddzielne łańcuchy, z których każdy napędza inne przełożenie.

Rower Buffalo S2 Utility został stworzony głównie z myślą o krajach afrykańskich /Fot. World Bicycle Relief

Zmiana biegów odbywa się ręcznie poprzez przerzucenie łańcucha na jeden z dwóch zestawów zębatek. Nie ma tu skomplikowanych mechanizmów – wystarczy, że użytkownik zatrzyma rower i przełoży łańcuch na odpowiednią zębatkę. Może wydawać się to mało praktyczne z punktu widzenia mieszkańca Zachodu, ale dla ludzi korzystających z Buffalo S2 Utility liczy się przede wszystkim prostota i niezawodność.

Waga 22 kg może wydawać się spora, ale jest to celowy zabieg. Rower został zbudowany tak, aby wytrzymać trudne warunki terenowe, w tym jazdę po nierównych, kamienistych drogach, a także przewożenie ciężkich ładunków. Wiele rowerów w Afryce używa się jako środków transportu towarów, a Buffalo S2 Utility jest w stanie przewieźć nawet 100 kg ładunku.

Prosty i ciężki – taki właśnie jest Buffalo S2 Utility, ale dla niektórych to może być zaleta /Fot. World Bicycle Relief

Jednym z głównych założeń projektu było ograniczenie liczby ruchomych części, które mogłyby się łatwo zepsuć. Brak tradycyjnych przerzutek oznacza, że rower jest mniej podatny na awarie spowodowane kurzem, błotem czy wodą. W przypadku usterki mieszkańcy mogą samodzielnie naprawić rower, używając podstawowych narzędzi, co jest ogromnym plusem w rejonach, gdzie dostęp do warsztatów jest ograniczony.

Chociaż Buffalo S2 Utility powstał z myślą o krajach rozwijających się, ten model może zyskać popularność także na Zachodzie. Coraz więcej osób szuka prostszych, bardziej niezawodnych rozwiązań w rowerach miejskich czy trekkingowych. System dwóch łańcuchów mógłby być ciekawą alternatywą dla skomplikowanych przerzutek w “góralach” czy gravelach, choć pewnie większość profesjonalnych rowerzystów popuka się tylko w głowę.