Rosjanie zwodowali potężny okręt. To dwunasta i ostatnia korweta Bujan-M

Stępka okrętu Stawropol została położona 12 lipca 2018 roku, więc tak oto właśnie Rosjanie musieli czekać aż sześć lat na to, aby ta korweta doczekała się wodowania. Ceremonia odbyła się 11 czerwca w Zielenodolsku i sama w sobie nie była niczym szczególnym… w przeciwieństwie do statusu i możliwości tego dokładnie okrętu.
Rosjanie zwodowali potężny okręt. To dwunasta i ostatnia korweta Bujan-M

Stawropol to ostatnia korweta Bujan-M (Projektu 21631) o ogromnym potencjale

Okręty typu Bujan-M zostały opracowane w Zielonodolskim Biurze Projektowym, jako rozwinięcie Projektu 21630, czyli Bujan. Ten został skonstruowany do operacji nie tylko na wodach przybrzeżnych, ale też w deltach dużych rzek czy jeziorach, a to za sprawą małego zanurzenia i dwóch strumieniowych układów napędowych w miejscu konwencjonalnych śrub napędowych. Względem okrętów poprzedniego typu, Bujan-M mierzą prawie 75 metrów, czyli o prawie 13 metrów więcej i wypierają nie “skromne” 560 ton, a aż 950 ton i to przede wszystkim przez znacznie bardziej rozwinięty arsenał.

Czytaj też: Legenda trafia na śmietnik historii. Rosja wycofuje samoloty, bo nie umie ich naprawić

Stawropol, który powstawał przez dobre sześć lat, wykorzystuje napęd w układzie CODAD i może wyruszać na 10-dniowe misje. Podczas nich jest w stanie atakować cele nawodne z wykorzystaniem wystrzeliwanych z 8-komorowej pionowej wyrzutni 3S14 pocisków przeciwokrętowych P-800 Oniks, hipersonicznych 3M22 Cyrkon oraz lądowych pocisków manewrujących Kalibr dalekiego zasięgu. Więcej na temat obu tych pocisków przeczytacie tutaj i tutaj. Te drugie pociski o zasięgu od 1500 do 2500 km nakierowują się na cel z wykorzystaniem rosyjskich systemów GPS GLONASS, śledzenia terenu, nawigacji inercyjnej oraz aktywnego radaru ARGS-14, ale w każdym momencie operatorzy mogą przejąć sterowanie nad nimi i poprawić tor lotu ręcznie. Nie jest to oczywiście jedyny element arsenału tych okrętów, bo ten obejmuje również 100-mm działo automatyczne A-190 i przeciwlotniczy system AK-630M-2 Duet z dwoma 30-milimetrowymi sześciolufowymi działkami Gatlinga i dwiema wyrzutniami 3M-47 Gibka z pociskami MANPAD Igła.

Czytaj też: Rosjanie tworzą broń ze sprzętu Nvidii, a firmie jest to tylko na rękę

Warto wspomnieć, że produkcja korwet typu Bujan-M została przedłużona w wyniku sankcji nałożonych przez kraje zachodnie. Wszystko przez konieczność podmiany czterech silników diesla Rolls-Royce Solutions (MTU 16V4000 M90) najpierw na chińskie, a następnie na krajowe jednostki napędowe. Produkcyjne piekło oto jednak się zakończyło, bo Stawropol to ostatni okręt typu Bujan-M, który ma zostać wdrożony do rosyjskiej Floty Bałtyckiej do końca tego roku.