Rolls-Royce daje drugie życie myśliwcom RAF-u

Rolls-Royce w ramach innowacyjnego projektu Tornado 2 Tempest przekształca wycofane brytyjskie myśliwce RAF-u Tornado w metalowy proszek, który następnie służy do druku 3D części silników lotniczych. Pierwsze komponenty przeszły już testy w nowoczesnym silniku Orpheus.
Prototypowy silnik Rolls-Royce

Prototypowy silnik Rolls-Royce

Brytyjski gigant lotniczy Rolls-Royce, we współpracy z Ministerstwem Obrony Wielkiej Brytanii oraz szeregiem firm przemysłowych, wdrożył projekt Tornado 2 Tempest, mający na celu ponowne wykorzystanie strategicznych materiałów z wycofanych myśliwców RAF Tornado. Główne założenie programu to przetworzenie metalowych komponentów na wysokiej jakości proszek, który można wykorzystać w druku 3D do produkcji części nowoczesnych silników lotniczych.

Czytaj też: Ten silnik lotniczy zmienia wszystko. Amerykanie nie mogą uwierzyć w sukces Chin

Technologia ta została już przetestowana w praktyce – drukowany w 3D stożek nosowy oraz łopatki sprężarki zostały zainstalowane w eksperymentalnym silniku Orpheus i pomyślnie przeszły testy wytrzymałościowe. Zdaniem Rolls-Royce’a, metoda ta może w przyszłości znaleźć zastosowanie w nowej generacji samolotów bojowych, takich jak Tempest, który jest częścią brytyjskiego programu Future Combat Air System (FCAS).

Rolls-Royce z niesamowitą inicjatywą

Samoloty bojowe, takie jak Panavia Tornado, zawierają wysokiej jakości stopy metali, m.in. tytan, aluminium i stal lotniczą. Dotychczas wycofane maszyny były złomowane, jednak Rolls-Royce postanowił podejść do sprawy innowacyjnie i opracował sposób na ich ponowne wykorzystanie.

Czytaj też: Pączek, który napędza przyszłość! Poznajcie innowacyjny silnik elektryczny Donut Lab

Kluczowe komponenty, np. łopatki sprężarek o wysokiej zawartości tytanu, są dokładnie czyszczone i poddawane procesowi rozbijania na drobny proszek metalowy. Uzyskany materiał służy jako surowiec do wytwarzania przyrostowego, czyli technologii druku 3D. Dzięki temu można produkować nowe części, które są lżejsze, bardziej wytrzymałe i trwalsze niż te wytwarzane tradycyjnymi metodami odlewniczymi.

Druk 3D odgrywa coraz większą rolę w przemyśle lotniczym, umożliwiając produkcję skomplikowanych części o zoptymalizowanej strukturze. W porównaniu z konwencjonalnymi metodami, ta technologia pozwala na redukcję masy komponentów, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa i ograniczenie emisji CO2. Elementy wytwarzane w ten sposób są również bardziej trwałe i odporne na przeciążenia, dzięki czemu silniki mogą pracować dłużej i bardziej efektywnie.

Rolls-Royce przetwarza fragmenty myślowców Tornado i wykorzystuje do produkcji silników

Ważnym aspektem technologii przyrostowej jest także elastyczność projektowania. Możliwość szybkiej modyfikacji części oraz redukcja liczby elementów składowych sprawiają, że produkcja staje się bardziej ekonomiczna i zoptymalizowana. Dodatkowo, technologia ta ogranicza zużycie strategicznych surowców, co jest kluczowe dla sektora wojskowego, gdzie dostęp do wysokiej jakości metali staje się coraz bardziej ograniczony.

Rolls-Royce wdrożył również tzw. Cyfrowy Paszport Produktu, który umożliwia śledzenie pochodzenia i cyklu życia materiałów. Rozwiązanie to pomaga nie tylko optymalizować wykorzystanie surowców, ale również zabezpiecza przed użyciem podrobionych lub niskiej jakości części.

Warto wspomnieć, że Orpheus to eksperymentalny silnik odrzutowy o nowoczesnej konstrukcji, który został zaprojektowany z myślą o szybkiej produkcji i wysokiej efektywności. Wykorzystuje on zaawansowaną architekturę turbowentylatorową oraz modułowy system konstrukcyjny, który pozwala na jego łatwe dostosowanie do różnych zastosowań w lotnictwie wojskowym. Rolls-Royce podkreśla, że pierwszy prototyp silnika Orpheus powstał w zaledwie 18 miesięcy, co stanowi ogromny postęp w porównaniu z tradycyjnymi metodami produkcji.

Projekt Tornado 2 Tempest pokazuje, że przemysł lotniczy może być nie tylko innowacyjny, ale i ekologiczny. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych technologii produkcji przyrostowej oraz recyklingowi strategicznych surowców, Rolls-Royce udowadnia, że przyszłość lotnictwa może być bardziej zrównoważona, efektywna i odporna na kryzysy surowcowe.