Rocky Mountain Element z technologią Flex Stay – ewolucja rowerów idzie w dobrym kierunku

Odświeżony Rocky Mountain Element wprowadza nowoczesne rozwiązania do świata rowerów cross-country (XC). Model ten korzysta z innowacyjnej technologii flex stay, która eliminuje tradycyjne łożyska w tylnej części zawieszenia, zastępując je elastycznymi materiałami. Rozwiązanie to pozwala na uproszczenie konstrukcji i zmniejszenie masy oraz poprawę wydajności na szlaku, ale czy na pewno jest trwałe?
Rocky Mountain Element /Fot. Rocky Mountain

Rocky Mountain Element /Fot. Rocky Mountain

Element to jeden z najpopularniejszych rowerów Rocky Mountain, który na przestrzeni lat był kilkukrotnie aktualizowany. W swojej istocie Element jest rowerem wyścigowym cross country (XC), ale dzięki 130 mm skoku z przodu i 120 mm z tyłu powoli wspina się w kategorii downcountry.

Czytaj też: Stromer ST5 Alinghi Red Bull Racing Edition to rower elektryczny, który “doda Ci skrzydeł”

Najnowsza wersja kontynuuje tam, gdzie skończyła się poprzednia generacja. Rower ma lżejszą ramę, ulepszoną kinematykę zawieszenia i dostrojenie zależne od rozmiaru. Zespół projektowy Rocky Mountain dodał do Elementu unikalne rozwiązania do przenoszenia sprzętu i dodatkową pojemność bidonu, dzięki czemu jest on bardziej wytrzymały na przygody i całodniowe eksploracje.

Nowy Element to ewolucja rowerów Rocky Mountain

Najbardziej zauważalnymi częściami nowego Elementu są zawieszenie i rama. Zaktualizowany Element wykorzystuje zawieszenie Rocky Mountain Smoothlink SL Flex Pivot. Wprowadza ono nową konstrukcję flex stay, którą Rocky Mountain nazywa Smoothlink SL flex stay. Niektórzy inni producenci rowerów górskich z powodzeniem wykorzystali tę konstrukcję i dobrze widzieć, jak Rocky rozwija ten pomysł.

Czytaj też: Nowy rower elektryczny Orbea może być hitem, ale jednego detalu w nim brakuje

Smoothlink SL Flex Stay pomaga wyeliminować tradycyjny pivot, zmniejszając wagę ramy o przyzwoitą ilość, a także usztywnia tylny trójkąt. Zespół ulepszył również dwurzędowe łożyska o dużej pojemności na połączeniu widełek siodełka, aby zwiększyć ich żywotność.

Rower Rocky Mountain Element /Fot. Rocky Mountain

Oprócz SmoothLink SL, rama Element przeszła pewne zmiany. Po pierwsze, jest lżejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Teraz, dzięki ulepszonemu układowi włókien węglowych (w połączeniu z zawieszeniem Flex Stay), nowa rama jest o ponad 350 g lżejsza od poprzedniego modelu. Zespół Rocky Mountain twierdzi, że spadek wagi i Flex Stay nie wpływają negatywnie na sztywność.

Tegoroczny Element z istotnymi nowościami /Fot. Rocky Mountain

Aktualizacja ramy obejmuje również kilka praktycznych dodatków. Uaktualnione ramy Element są wyposażone w mocowanie akcesoriów pod górną rurą, przed amortyzatorem. Rama jest również wyposażona w system regulacji Rocky Mountain Ride-4, który pozwala rowerzystom szybko dostroić geometrię za pomocą klucza imbusowego.

Rama ma całkowicie zamknięte wewnętrzne prowadzenie kabli z uwzględnieniem ustawień hamulców w stylu motocyklowym – tak samo jak w poprzednim modelu. Większość rozmiarów (oprócz XS i SM) ma dwa dolne mocowania bidonów, które umożliwiają mocowanie pełnowymiarowych bidonów.

Element nadaje się na wypad do lasu i na biwak /Fot. Rocky Mountain

Geometria Rocky Mountain Element pozostała taka sama. Element jest dostępny w rozmiarach XS, SM, MED, LRG i XL. Wszystkie rozmiary, z wyjątkiem XS, toczą się na kołach 29″, podczas gdy XS Element ma koła 27,5″.

Podstawowy model Rocky Mountain Element 30 jest wyposażony w przerzutkę Shimano XT i widelec Marzocchi Z2 Float EVOL Rail 130 mm. Gotowy do wyścigów Rocky Mountain Element 70 ma przerzutkę SRAM GX AXS, hamulce SRAM Level i widelec FOX Performance 34 130 mm. Jeśli chodzi o najwyższej klasy Element 99, ta rower jest wyposażony w SRAM XX AXS, zawieszenie Rock Shox SID 120 Flight Attendant i wszystkie dodatki, z którymi chciałby ścigać się zawodnik Pucharu Świata. Element Carbon 30 jest dostępny od 4500 dol., Element Carbon 70 od 7000 dol., a Element Carbon 99 od 12 000 dol.