Element to jeden z najpopularniejszych rowerów Rocky Mountain, który na przestrzeni lat był kilkukrotnie aktualizowany. W swojej istocie Element jest rowerem wyścigowym cross country (XC), ale dzięki 130 mm skoku z przodu i 120 mm z tyłu powoli wspina się w kategorii downcountry.
Czytaj też: Stromer ST5 Alinghi Red Bull Racing Edition to rower elektryczny, który “doda Ci skrzydeł”
Najnowsza wersja kontynuuje tam, gdzie skończyła się poprzednia generacja. Rower ma lżejszą ramę, ulepszoną kinematykę zawieszenia i dostrojenie zależne od rozmiaru. Zespół projektowy Rocky Mountain dodał do Elementu unikalne rozwiązania do przenoszenia sprzętu i dodatkową pojemność bidonu, dzięki czemu jest on bardziej wytrzymały na przygody i całodniowe eksploracje.
Nowy Element to ewolucja rowerów Rocky Mountain
Najbardziej zauważalnymi częściami nowego Elementu są zawieszenie i rama. Zaktualizowany Element wykorzystuje zawieszenie Rocky Mountain Smoothlink SL Flex Pivot. Wprowadza ono nową konstrukcję flex stay, którą Rocky Mountain nazywa Smoothlink SL flex stay. Niektórzy inni producenci rowerów górskich z powodzeniem wykorzystali tę konstrukcję i dobrze widzieć, jak Rocky rozwija ten pomysł.
Czytaj też: Nowy rower elektryczny Orbea może być hitem, ale jednego detalu w nim brakuje
Smoothlink SL Flex Stay pomaga wyeliminować tradycyjny pivot, zmniejszając wagę ramy o przyzwoitą ilość, a także usztywnia tylny trójkąt. Zespół ulepszył również dwurzędowe łożyska o dużej pojemności na połączeniu widełek siodełka, aby zwiększyć ich żywotność.
Oprócz SmoothLink SL, rama Element przeszła pewne zmiany. Po pierwsze, jest lżejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Teraz, dzięki ulepszonemu układowi włókien węglowych (w połączeniu z zawieszeniem Flex Stay), nowa rama jest o ponad 350 g lżejsza od poprzedniego modelu. Zespół Rocky Mountain twierdzi, że spadek wagi i Flex Stay nie wpływają negatywnie na sztywność.
Aktualizacja ramy obejmuje również kilka praktycznych dodatków. Uaktualnione ramy Element są wyposażone w mocowanie akcesoriów pod górną rurą, przed amortyzatorem. Rama jest również wyposażona w system regulacji Rocky Mountain Ride-4, który pozwala rowerzystom szybko dostroić geometrię za pomocą klucza imbusowego.
Rama ma całkowicie zamknięte wewnętrzne prowadzenie kabli z uwzględnieniem ustawień hamulców w stylu motocyklowym – tak samo jak w poprzednim modelu. Większość rozmiarów (oprócz XS i SM) ma dwa dolne mocowania bidonów, które umożliwiają mocowanie pełnowymiarowych bidonów.
Geometria Rocky Mountain Element pozostała taka sama. Element jest dostępny w rozmiarach XS, SM, MED, LRG i XL. Wszystkie rozmiary, z wyjątkiem XS, toczą się na kołach 29″, podczas gdy XS Element ma koła 27,5″.
Podstawowy model Rocky Mountain Element 30 jest wyposażony w przerzutkę Shimano XT i widelec Marzocchi Z2 Float EVOL Rail 130 mm. Gotowy do wyścigów Rocky Mountain Element 70 ma przerzutkę SRAM GX AXS, hamulce SRAM Level i widelec FOX Performance 34 130 mm. Jeśli chodzi o najwyższej klasy Element 99, ta rower jest wyposażony w SRAM XX AXS, zawieszenie Rock Shox SID 120 Flight Attendant i wszystkie dodatki, z którymi chciałby ścigać się zawodnik Pucharu Świata. Element Carbon 30 jest dostępny od 4500 dol., Element Carbon 70 od 7000 dol., a Element Carbon 99 od 12 000 dol.