Renault chce wprowadzić autonomiczne pojazdy do transportu publicznego
Firma Renault chce zrewolucjonizować transport publiczny za sprawą ambitnego wprowadzenia pojazdów autonomicznych na poziomie 4., odpowiadając tym samym na rosnącą potrzebę nowoczesnych form transportu. Ta strategia wyraźnie oddziela wymagania dla pojazdów indywidualnych od tych dla transportu publicznego. Oznacza to, że Renault zacznie kłaść nacisk na zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) w samochodach osobowych, a jednocześnie będzie przesuwać granice autonomii w transporcie publicznym.
Czytaj też: Test Renault Espace w wersji 7-osobowej. Zwykła hybryda zimą spala więcej benzyny
Tego typu dualistyczne podejście ma korzenie w tym, że nadanie autonomii samochodom “dla mas” wiąże się z istotnymi wyzwaniami technologicznymi oraz regulacyjnymi. Dlatego też Renault chce ograniczyć się w tym sektorze do rozwijania systemów wspomagania kierowcy i podbić autonomię wyłącznie w sferze transportu publicznego, stawiając przede wszystkim na pojazdy elektryczne. Trudno się temu dziwić przez ciągle rosnącą liczbę miast wprowadzających strefy niskoemisyjne zapotrzebowanie na efektywne, bezemisyjne rozwiązania transportu publicznego, które jest dziś bardziej palące niż kiedykolwiek.
Czytaj też: To auto roku 2024. Czy Renault Scenic E-Tech Electric ma szansę w Europie?
Co ma być efektem prac Renault? Autonomiczne miniaturowe autobusy, które będą krążyć 24/7 po miastach i nie będą wymagać obecności kierowcy za kółkiem. Jako że w grę ma wchodzić czwarty poziom autonomii, to taki autobus nie tylko mógłby bezproblemowo dojechać do wskazanej lokalizacji, ale też odpowiednio zareagować na nieprzewidywalne sytuacje na drodze i w razie konieczności, zaparkować w bezpiecznym miejscu i wezwać na miejsce kierowcę.
Renault prowadzi intensywne testy od kilku lat, aby udoskonalić swoje oferty autonomicznego transportu publicznego. W szczególności mowa tutaj o projekcie „Mach 2”, który ma wystartować w 2026 roku i który wprowadzi flotę zautomatyzowanych elektrycznych minibusów do sieci transportu publicznego Chateauroux Metropole. Będzie to nowy Renault Master z rozwiązaniami w zakresie autonomii od czołowych partnerów, takich jak EasyMile, Milla i WeRide.
Czytaj też: Tani elektryczny mieszczuch dla mas. Renault pokazał swój nowy samochód 5 E-Tech
W ramach tej inicjatywy Renault Group zaprezentuje swoje autonomiczne autobusy na turnieju tenisowym Roland-Garros 2024. Od 26 maja do 9 czerwca elektryczne, autonomiczne autobusy będą kursować między parkingiem P2 a stadionem Roland-Garros, prezentując praktyczne zastosowanie tych zaawansowanych technologii. Usługa ta zapewni płynny transport dla odwiedzających, prezentując jednocześnie przyszłość zautomatyzowanych usług transportu publicznego.