Chiński gigant szykuje rewolucję w świecie motocykli. Yamaha i Triumph powinni się bać

QJMotor, dynamicznie rozwijający się chiński producent motocykli, może wkrótce namieszać w świecie jednośladów średniej i dużej pojemności. Firma, która ma już w ofercie silniki jednocylindrowe, równoległe twin, V-twin, V4 i rzędowe czwórki, szykuje się do wejścia na rynek z zupełnie nowym, trzycylindrowym silnikiem chłodzonym cieczą.
Silnik QJMotor – zdjęcie poglądowe /Fot. QJMotor

Silnik QJMotor – zdjęcie poglądowe /Fot. QJMotor

Opublikowane rysunki patentowe ujawniają istotne szczegóły nowej jednostki napędowej, ale główną innowacją nie jest sam silnik – QJMotor koncentruje się na zastosowaniu zautomatyzowanej manualnej skrzyni biegów (AMT), przypominającej system Yamaha Y-AMT. To może oznaczać spore wyzwanie dla liderów tego segmentu, takich jak Yamaha i Triumph, którzy od lat dominują w kategorii motocykli napędzanych silnikami trzycylindrowymi.

QJMotor rzuca rękawicę gigantom moto

Zgłoszenie patentowe QJMotor nie dotyczy samego układu cylindrów, lecz nowoczesnej skrzyni biegów z dwoma siłownikami elektrycznymi. Jeden z nich odpowiada za operowanie sprzęgłem, drugi za zmianę przełożeń, co eliminuje konieczność manualnego użycia klamki sprzęgła i dźwigni biegów. To rozwiązanie, które już wcześniej zostało zaimplementowane w modelu SRV 300A V-twin cruiser chińskiego producenta.

Czytaj też: Yamaha i Netflix tworzą motocykl przyszłości – Y/AI prosto z dystopijnego Tokio

Tego typu technologia zbliża sposób działania skrzyni biegów do klasycznego automatu, ale z zachowaniem charakterystyki manualnej przekładni. Może to stanowić atrakcyjną opcję dla motocyklistów szukających kompromisu między sportowym charakterem jazdy a wygodą obsługi.

Chociaż nie podano jeszcze dokładnej specyfikacji nowej jednostki, spekuluje się, że silnik QJMotor będzie bazował na trzycylindrowym motorze 699 cm3 opracowanym przez Zontes. Eksperci przewidują, że jego pojemność może mieścić się w przedziale od 700 do 900 cm3, a moc powinna wynosić około 100 KM i 76 Nm momentu obrotowego.

Patent nowego silnika QJMotor

Silnik ma być montowany w ramie stalowej o konstrukcji kratownicowej, co sugeruje, że QJMotor planuje wykorzystać go w różnych modelach – od naked bike’ów po maszyny klasy adventure. To sprawia, że nowa jednostka może stanowić realną konkurencję dla takich motocykli jak Yamaha MT-09 czy Triumph Street Triple.

Jednym z największych beneficjentów tej innowacji może okazać się Benelli. Włoska marka, należąca do chińskiego koncernu Qianjiang (właściciela QJMotor), już teraz stosuje trzycylindrowe silniki w swoich modelach, takich jak Tornado, TnT i TreK. Możliwe, że nowa jednostka zasili kolejne generacje motocykli tej marki, wzmacniając jej pozycję w segmencie średnich i dużych motocykli.

Od lat to Triumph i Yamaha są uznawani za liderów w dziedzinie silników trzycylindrowych. Modele takie jak Triumph Street Triple, Tiger 900 czy Yamaha MT-09 i Tracer 9 cieszą się ogromnym uznaniem motocyklistów na całym świecie. Jednak ekspansja chińskich producentów, zwłaszcza w segmencie bardziej przystępnych cenowo motocykli, może spowodować, że dominacja europejskich i japońskich marek zacznie słabnąć.

Marcin PowęskaM
Napisane przez

Marcin Powęska

Biolog, dziennikarz popularnonaukowy, redaktor naukowy Międzynarodowego Centrum Badań Oka (ICTER). Autor blisko 10 000 tekstów popularnonaukowych w portalu Interia, ponad 50 publikacji w papierowych wydaniach magazynów "Focus", "Wiedza i Życie" i "Świat Wiedzy". Obecnie pisze także na łamach OKO.press.