Gimnazjaliści zostali wyłonieni z wielu konkursowych zgłoszeń i zakwalifikowani do drugiego etapu konkursu astronautyczno-robotycznego ASTROBOT.
Eliminacje do konkursu polegały na zaprojektowaniu misji kosmicznej na dowolne ciało niebieskie. Kluczowe było opracowanie nie tylko aspektu inżynierskiego i technicznego, ale także dobranie i uzasadnienie celu naukowego lub komercyjnego.
Przyszli inżynierowie, naukowcy, czy przesiębiorcy branż wysokich technologii, wezmą udział w specjalnych interdyscyplinarnych warsztatach przygotowanych przez Mars Society Polska oraz Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci. Jednak przede wszystkim powalczą o możliwość wizyty w ośrodku edukacyjno-badawczym Europejskiej Agencji Kosmicznej.
Pierwszego dnia, w Centrum Badań Kosmicznych przejdą szkolenie z analizy zdjęć satelitarnych, programowania oraz budowy robotów. Następnie, na warsztatach przygotowanych przez trenerów z Wydziału Psychologii UW, nauczą się trudnej sztuki negocjacji, wezmą udział w dyskusji na temat roli jednostki w grupie projektowej, a także nauczą się zasad funkcjonowania i reagowania w sytuacjach konfliktowych. Wszystkie te umiejętności są niezbędne do późniejszej pracy w zespołach inżynierskich czy naukowych.
Pod okiem Marcina Stolarskiego, zwycięzy ostaniej edycji konkursu Famelab, a także konstruktora pierwszego polskiego satelity naukowego LEM, finaliści przygotują prezentacje dotyczące ich misji i wygłoszą je przed audytorium w Centrum Nauki Kopernik. Finaliści odwiedzą także Centrum Kontroli Misji satelity LEM, które mieści się w Centrum Astronomicznym Mikołaja Kopernika.
Poza warsztatami odbędą się też finałowe zawody – turniej robotów badawczych, wyłonią one zwycięską 5-osobową drużynę laureatów. Młodzi konstruktorzy będą mieli za zadanie zaprojektowanie robota z wykorzystaniem LEGO Mindstorms. Będą pracować nad układem mechanicznym oraz programem sterującym. Jury w skład którego wchodzą m.in. wybitni przedstawiciele nauki i inżynierii z Centrum Badań Kosmicznych PAN oraz przemysłu kosmicznego w Polsce, ocenią funkcjonalność powstałego robota w oparciu o modele, które realnie eksplorują kosmos. Zwrócą szczególną uwagę na poprawność realizacji zadań robota ewentualnie w przyszłej bazie marsjańskiej. Do konkursowych zadań będzie należało m.in. przewiezienie próbki z określonego miejsca do bazy, umiejętność omijania przeszkód na drodze z wykorzystaniem czujników, oraz rozpoznawanie kolorów próbek (piłeczek), brany pod uwagę będzie również czas realizacji zadania konkursowego, umiejętność pracy zespołowej i współzawodnictwa w imię zasady fair play wobec innych uczestników.
Finały konkursu ASTROBOT odbywają się w ramach Festiwalu Młodych Badaczy Odkrycia.
Celem II już edycji konkursu jest popularyzacja astronautyki oraz robotyki wśród młodzieży. Takiego typu konkursy motywują najbardziej zdolnych uczniów do dalszego rozwoju oraz do samodzielnej pracy badawczej. Przyczyniają się do wzrostu liczby uczniów wybierających klasy o profilu matematyczno-przyrodniczym, a w konsekwencji zwiększają liczbę studentów kierunków nauk ścisłych i technicznych.
Organizatorami konkursu jest Mars Society Polska wraz z Krajowym Funduszem na rzecz Dzieci. Partnerami projektu są Centrum Nauki Kopernik, Centrum Badań Kosmicznych PAN oraz Centrum Astronomiczne im. Mikołaja Kopernika PAN.
Więcej informacji na stronie konkursu: www.astrobot.pl