Podczas tegorocznych zawodów Sea Otter Classic firma zaprezentowała nietypową przekładnię rowerową. HiT, bo taką nosi nazwę, wciąż znajduje się w fazie prototypu, ale już teraz firma skanuje rynek w poszukiwaniu partnera, który byłby zainteresowany wykorzystać nowatorską przekładnię w swoich rowerach produkowanych seryjnie. Jedno jest pewne: mamy tutaj do czynienia z naprawdę świeżym i nowatorskim podejściem do napędów rowerowych.
Praxis pracował nad swoją przekładnią od dłuższego czasu i uznał, że zawody Sea Otter są doskonałym miejscem na zaprezentowanie efektów swojej pracy.
Czytaj także: Carbon Wasp prezentuje nowy rower MTB z przekładnią. Oto hardtail przyszłości?
Warto tutaj dodać, że firma ma już nie tylko kilka działających prototypów, ale przekładnia trafiła już także do wielu rowerów budowanych na zamówienie. Co ciekawe, HiT trafił zarówno do modeli przeznaczonych do jazdy na co dzień, takich jak chociażby rowery marki Calfee, jak i do rowerów typowo górskich wyposażonych w pełne zawieszenie.
Nazwa HiT (Hinged Transmission) pochodzi od innowacyjnej konstrukcji przekładni. Składa się ona z mniejszego koła zębatego wewnętrznego i większego, zawiasowego koła zębatego zewnętrznego. Podczas obrotu koła zębatego zewnętrzna część składa się, umożliwiając płynne przełączanie łańcucha z dużych przełożeń na małe — lub odwrotnie — i to nawet przy dużym obciążeniu pedałowania. System działa tak skutecznie podczas jazdy z dużą mocą, że tak naprawdę korzystając z roweru na co dzień, trzeba zmienić swoje przyzwyczajenia, aby wykorzystać jej możliwości w pełni i pedałować nawet podczas zmiany przełożeń.

Należy tutaj zauważyć, że mechanizm można skonfigurować na kilka różnych sposobów, tj. do zmiany sekwencyjnej, ręcznej, a nawet dzięki programowalnemu sterowaniu elektrycznemu można ustawić także całkowicie automatyczne działanie przekładni. Całkowita liczba biegów oferuje zakres od czterech do szesnastu różnych biegów.
To jednak jeszcze nie jest koniec rozwoju całej konstrukcji. Konstruktorzy mechanizmu przekonują, że gdy tylko przekładnia HiT wejdzie do produkcji, ruszy proces optymalizacji, który doprowadzi do tego, że liczba części składowych zostanie zmniejszona o połowę w porównaniu z prototypem. W ten sposób projektanci chcą istotnie uprościć cały system oraz możliwości wymiany i serwisowania poszczególnych komponentów.
Czytaj także: Przerzutka rowerowa na całe życie. Madrone Jab zawstydza konkurencję
Obecnie wielkość przekładni ograniczona jest zastosowanym łańcuchem. Jednakże doświadczenia pokazują, że specjalnie zaprojektowany łańcuch może zmniejszyć całkowity rozmiar urządzenia nawet o 25 procent.
Przedstawiciele Praxis Works część technologii już opatentowali, a teraz pracują nad dostosowaniem swojej nowej przekładni także z silnikiem roweru elektrycznego. Owszem, na razie cały projekt jest realizowanie w ramach firmy, jednak zainteresowanie przekładnią jest spore. Można zatem śmiało założyć, że wkrótce pojawi się informacja o tym, że firma pozyskała partnera w postaci tego czy innego producenta rowerów, który zdecydował się na wkomponowanie innowacyjnej przekładni do swoich jednośladów.