Każda z gwiazd show biznesu popularnych na skalę światową jest obiektem zazdrości około tysiąca pretendentów na to miejsce. Bardzo trudno przewidzieć jednak, która postać zbije na swoich artystycznych umiejętnościach wielkie pieniądze, a która zdobędzie jedynie niewielki krąg fanów. W sukurs stacjom telewizyjnym i wytwórniom płytowym przyszli naukowcy, tworząc program, który na podstawie statystycznych obliczeń wyłania przyszłe gwiazdy.
Każdy artysta może być potencjalnym idolem milionów ludzi na świecie – wiele celebrities rozpoczynało swoją gwiazdorską drogę od lokalnej sławy. Niektóre z nich zauważone zostały dzięki intuicji menedżerów znanych wytwórni płytowych, które pomogły im w karierze, czerpiąc z tego sowite zyski. Lecz mimo wszystko ostatnie słowo ma zwykły konsument. Profesor Yuval Shavitt wraz ze swoimi studentami Tomerem Tankelem i Noamem Koenigsteinem z Tel Aviv University wzięli to pod uwagę i postanowili przepowiedzieć, czyje piosenki trafią na szczyty list przebojów na całym świecie.
Wykorzystując dane popularnej sieci wymiany plików Gnutella w ciągu 9 miesięcy 2007 roku naukowcom udało się stworzyć algorytm określający z dużą dokładnością, który artysta w najbliższym czasie zdobędzie laurowy wieniec show biznesu. Przepowiednie naukowców sprawdzały się po kilku tygodniach lub miesiącach od momentu “wyliczenia” nowego kandydata na gwiazdę. Teraz naukowcy planują udoskonalenie swojego wynalazku za pomocą sieci Direct Connect.
Skuteczność algorytmu opracowanego przez a wynosi 30%, a w pewnych przypadkach program rozpoznaje przyszłe gwiazdy z dokładnością dochodzącą nawet do 50%.
Program podlicza ilość zapytań dotyczących określonej piosenki lub wykonawcy kierowanych do wyszukiwarki. Dzięki codziennej analizie około 30-40 milionów wariantów wyszukiwania można określić, które zespoły lub którzy wykonawcy osiągną w niedalekiej przyszłości muzyczny sukces. Liczby zapytań dotyczących nowych artystów wzrastają stopniowo – od 5, 20, a następnie 150 zapytań na tydzień w mieście rodzinnym artysty, a więc na poziomie lokalnym. Gwałtowny wzrost tych liczb, również z punktu widzenia geograficznego, świadczy o tym, że mogą to być przyszłe gwiazdy.
Za pomocą tego rodzaju programów – twierdzi Shavitt – będzie można usprawnić opierającą się w większej części na wyczuciu pracę menedżerów wytwórni płytowych. Algorytmy pomogą również w określaniu, jakie programy telewizyjne, produkcje filmowe czy inne wytwory show biznesu trafią w gusta konsumentów i przyniosą kasowy sukces. JSL
Źródło: www.aftau.org