Wszystko to za sprawą Weather Kids, będącego częścią Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju. 22 marca miał miejsce Światowy Dzień Meteorologii, dlatego dzień wcześniej różne kanały internetowe i telewizyjne wyemitowały program pogodowy prowadzony przez dzieci. Miał on ukazywać sytuację przewidywaną na rok 2050 – przy założeniu, że ludzkość będzie postępowała w kolejnych dekadach w ten sam sposób, co obecnie.
Czytaj też: Ziemia zwolniła tempo przez zjawisko w Arktyce. Naukowcy wpadają powoli w panikę
Celem tej inicjatywy jest rzecz jasna wzbudzenie świadomości społecznej dotyczącej zmian klimatu oraz powiązanych z tym ekstremalnych zjawisk pogodowych. Inicjatywa zyskała wsparcie znanych osobistości, takich jak aktor Nikolaj Coster-Waldau, aktorka Connie Britton czy zdobywczyni Oscara, Michelle Yeoh.
Pomysłodawcy kampanii nazwanej Weather Kids twierdzą, że jest ona związana z koniecznością podjęcia ściśle określonych kroków mających na celu przeciwdziałanie zmianom klimatu. Aby to osiągnąć, należy zwiększyć świadomość społeczną w zakresie konsekwencji tego zjawiska oraz jego przyczyn. Poza wspomnianymi programami prowadzonymi przez najmłodszych, w związku z akcją ruszyła także strona internetowa opisująca założenia kampanii.
Zaangażowanie dzieci w cały proceder może wywoływać kontrowersje, ale z drugiej strony – to właśnie kolejne pokolenia będą najbardziej narażone do odczucie konsekwencji zmian klimatu. Eksperci szacują, że zjawiska wywoływane przez te gwałtowne zmiany będą odczuwalne dla 94% dzieci na całym świecie, co jest naprawdę druzgocącą statystyką. Bardzo dosadnie wybrzmiewają w tym kontekście słowa jednej z młodych prezenterek: Dla nas to nie tylko prognoza pogody. To nasza przyszłość.
Prognoza pogody zaprezentowana w ramach Weather Kids stanowi element kampanii zwiększającej świadomość społeczną w zakresie zmian klimatu
Dalsza bezczynność wobec zmian klimatu uczyni planetę coraz mniej nadającą się do życia dla dzisiejszych dzieci, jak i przyszłych pokoleń. Możemy zmienić kurs tylko wtedy, gdy będziemy działać szybko, na dużą skalę i już teraz. Obejmuje to dekarbonizację naszych gospodarek i rozszerzenie dostępu do przystępnej cenowo, czystej energii dla wszystkich, ochronę i odbudowę naszego naturalnego świata oraz wzmocnienie pozycji społeczności, aby miały swój głos w zobowiązaniach klimatycznych swoich krajów. wyjaśnia Achim Steiner, Administrator Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju
Czytaj też: To była największa erupcja wulkanu od tysięcy lat. Jej skutki zachowały się na dnie oceanu
Za produkcję filmu odpowiada nowojorskie studio The Artery, natomiast za kształtem całej kampanii stoi firma Activista. Program został wyemitowany między innymi na amerykańskim CNN, francuskim France 2 czy włoskim RAI. Oryginalne nagrania powstały w językach angielskim, hiszpańskim i francuskim. Następnie przygotowano zlokalizowane wersje przeznaczone dla rynku arabskiego, brytyjskiego, hindi, suahili, mongolskiego, portugalskiego czy tajskiego. Z kolei z wykorzystaniem sztucznej inteligencji przygotowano między innymi polską, niemiecką czy szwedzką wersję językową.