Artykuł opisujący kulisy badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu w Bournemouth został zamieszczony w Quaternary Science Advances. Jego autorzy natknęli się na coś, co określają mianem taczki bez kół. Wynalezienie koła uznaje się przecież za jedno z najważniejszych osiągnięć prowadzących do powstania ludzkiej cywilizacji. Te pozostałości są jednak znacznie starsze i najprawdopodobniej powstały przy udziale czegoś zupełnie innego.
Czytaj też: Tajemnicza broń starożytnych wojowników w polskiej ziemi. Nikt się tego nie spodziewał
Biorąc pod uwagę układ odcisków, wskazujący na ciągnięcie przez człowieka jednego lub dwóch słupów, autorzy przytoczonej publikacji mają pewne wyobrażenie na temat tego, jak mógł w praktyce funkcjonować ten prehistoryczny i prowizoryczny pojazd. Mówimy o datowaniu sięgającym około 22 tysięcy lat wstecz, dlatego zgromadzone dowody mogą doprowadzić do utworzenia obrazu wyjątkowo odległych realiów.
Dla porównania, powstanie koła – choć nie może zostać przypisane do konkretnego obszaru ze względu na jego równoczesne pojawienie się w kilku różnych częściach świata – miało miejsce około 6-7 tysięcy lat temu. Ślady z południa Stanów Zjednoczonych są natomiast o około 15 tysięcy lat starsze. Ich istnienie pokazuje, że nawet bez znajomości rozwiązania jakim jest koło człowiek był w stanie transportować obiekty, z którymi nie poradziłby sobie gołymi rękami.
Archeolodzy sugerują, że znalezione na terenie Nowego Meksyku ślady pozostawił pojazd pozbawiony kół. Datowanie tych pozostałości sięga około 22 000 lat wstecz
Co więcej, wszechobecność tego typu śladów pozwala sądzić, iż tak zaskakujący ze współczesnej perspektywy środek transportu mógł być dawniej stosunkowo powszechny. Z pewnością nie był wykorzystywany przez odosobnioną grupę, lecz korzystały z niego nawet niepowiązane ze sobą społeczności. Takie pojazdy mogły nawet różnić się między sobą, ponieważ ślady, które przetrwały do czasów obecnych mają postać zarówno pojedynczych, jak i podwójnych linii.
Czytaj też: Sensacyjne znaleziska z Indonezji zmieniają historię ludzkości. Azja skrywała przełomowe technologie
Ich odmienna długość, wynosząca od niecałych dwóch do pięćdziesięciu metrów pokazuje, iż pojazdy z Nowego Meksyku liczące ponad 20 tysięcy lat mogły być wykorzystywane na mniejszych, jak i większych dystansach. Budowane w celu transportu ciężkich obiektów konstrukcje zapewne miały zróżnicowane kształty, a członkowie zespołu badawczego stojący za ostatnimi ustaleniami mówią na przykład o strukturach w kształcie trójkąta bądź litery X. Być może w niektórych przypadkach ciągnięciem transportu z czasem zaczęły zajmować się zwierzęta.