Aż u 76 proc. uczniów matematyka kojarzy się ze znudzeniem, rezygnacją czy stresem. Czy nowa polska platforma edukacyjna wyposażona w AI im pomoże?
Polska platforma do nauki matematyki EduNav przeprowadziła badania, których wyniki wcale nie są optymistyczne, jeśli chodzi o polski system nauczania matematyki. Z uzyskanych danych wynika bowiem, że u 76 proc. uczniów matematyka kojarzy się ze znudzeniem, rezygnacją czy stresem. Ponadto tylko 24% uczniów jako ulubioną formę edukacji tego przedmiotu wskazuje naukę w szkole, a niemal 60 proc. źle ocenia swoje umiejętności w tej dziedzinie. Jednocześnie jedna trzecia ankietowanych deklaruje, że zadania matematyczne rozwiązuje szybko i zazwyczaj wie, jak dojść do rozwiązania. Nieco ponad połowa, jeśli nie umie wykonać zadania, denerwuje się i traci skupienie, szuka pomocy u kolegów lub w Internecie, sprawdza odpowiedzi w podręczniku albo po prostu odpuszcza. Jedynie 4,5 proc. traktuje to jako mobilizację do podjęcia wyzwania.
Niestety nauka matematyki w Polsce nie należy do przyjemnych, a na problemy z nauczaniem tego przedmiotu już kilka lat temu zwracała uwagę Najwyższa Izba Kontroli. Najwyższa Izba Kontroli zwróciła się do Ministerstwa Edukacji Narodowej z wnioskiem o rozważenie możliwości zawieszenia egzaminu maturalnego z matematyki jako obowiązkowego dla wszystkich uczniów. Miałoby ono potrwać do momentu poprawy skuteczności nauczania tego przedmiotu, które, według NIK, nie stało na najwyższym poziomie. W przedstawionym przez NIK sprawozdaniu wykazano np. że blisko połowa dzieci przed pójściem do polskiej szkoły wykazuje zdolności matematyczne. Co się z nimi później dzieje? Wystarczy kilka miesięcy by w toku nauczania w polskiej szkole u większości te talenty zanikły.
Może zabrzmi to górnolotnie, ale matematyka to kwestia sprawiedliwości społecznej. Wyższe umiejętności matematyczne przekładają się na zdolności krytycznego myślenia i precyzyjnego rozumowania, a także większe prawdopodobieństwo znalezienia dobrze płatnej pracy. Kiedy na pewnym etapie edukacji u dziecka pojawiają się problemy z matematyką, to często zrzuca się winę na lenistwo. Jednak winny jest zwykle brak szybkiej i precyzyjnej umiejętności identyfikacji luk w wiedzy ucznia oraz dopasowanych do jego możliwości metod wsparcia. Nasz platforma od tego właśnie zaczyna – diagnozuje konkretne luki edukacyjne i dostarcza dokładnych wskazówek umożliwiających opanowanie tych zagadnień, w ramach których wykryto deficyt wiedzy. Wykorzystuje do tego technologię AI oraz grywalizację i pozytywną gratyfikację – mówi Wojciech Majeran, współzałożyciel EduNav, platformy edukacyjnej dla uczniów, która jako pierwsza wykorzystuje technologię AI do wspierania samodzielnej i skutecznej nauki matematyki
Dlatego by odczarować trochę matematykę i pokazać, że nie jest ona aż tak straszna powstała platforma EduNav. Jej zadaniem jest pomóc uczniom, ale też ich rodzicom i nauczycielom, odkrywać i rozwijać nieuświadomiony talent matematyczny, rozwiązywać problemy związane z samodzielną nauką i przygotowywać do zdawania egzaminów z tego przedmiotu. Chodzi o realną naukę i zrozumienie przedmiotu. Przed przystąpieniem do nauki na EduNav należy rozwiązać darmowy test predyspozycji matematycznych. Ten analizowany jest z wykorzystaniem zaawansowanej technologii opartej na sztucznej inteligencji, który pozwala na zidentyfikowanie problemów i predyspozycji użytkownika, by na ten podstawie przygotować ciekawy i spersonalizowany program nauki. SI dodatkowo będzie motywować, sprawdzać wykonane zadania i przygotowywać raporty o postępach. Przy okazji wspiera także nauczycieli i korepetytorów, pozwalając im tworzyć własne materiały dydaktyczne, symulacje, testy i ćwiczenia oraz sprawdzać postępy uczniów.
Twórcy EduNav postanowili przeprowadzić badanie, które pozwoli lepiej zrozumieć stosunek Polaków do matematyki i ich odczucia związane z tą dziedziną nauki. Jeśli weźmiecie udział w tym badaniu, otrzymacie darmowy dostęp do platformy EduNav do końca roku, możliwość zapoznania się z najnowszymi badaniami na temat lęku matematycznego oraz e-booka zawierającego metody i sposoby pomagające w rozwiązaniu wyzwań związanych z lękiem matematycznym. W badaniu można wziąć udział tutaj – jest ono anonimowe.
Niezwykle ważne jest dla nas, aby dobrze zrozumieć, z czego wynikają problemy z nauką matematyki, gdzie uczeń ma luki, przekonaliśmy się, że indywidualizacja, właściwa i natychmiastowa informacja zwrotna oraz zapewnienie optymalnych warunków do nauki wpływają na lepsze zrozumienie przedmiotu, po to stworzyliśmy Edunav – mówi Wojciech Majeran.