Tap to Pay to system płatności, który pozwala korzystać z iPhone’a jako terminala płatniczego. Wykorzystuje do tego czip NFC oraz zabezpieczenia wbudowane w smartfony Apple. W efekcie wystarczy zbliżyć kartę lub swoje urządzenie do iPhone’a sprzedawcy, by zapłacić za zakupy lub usługę. Wystarczy, że sprzedawca będzie miał zainstalowaną na swoim urządzeniu aplikację wybranego operatora płatności.
Apple wprowadził Tap to Pay do Polski
18 marca 2025 roku Apple wprowadził Tap to Pay do kilku krajów Europejskich. Poza Polską ten sposób przekazywania pieniędzy trafił także do Bułgarii, Finlandii, Węgier, Liechtensteinu, Portugalii, Słowacji, Słowenii i Szwajcarii.
Przyjmujący płatności mogą wybrać jedną z kilku aplikacji, które w Polsce mają dostęp do Tap to Pay. Na liście tej znalazły się usługi:
- Adyen,
- eService i PKO Bank Polski,
- Mollie,
- Stripe,
- SumUp,
- Viva
- i Worldline.
Lista nie została jeszcze zamknięta. Wkrótce będzie można zapłacić bezkontaktowo także sprzedawcom używającym na iPhone’ach aplikacji Planet Pay, Revolut i PeP (część Grupy Nexi).
Czytaj też: iPhone 16e już jest: Chwilami wieje biedą, ale cena jest idealna
Dostęp do czipu NFC dla aplikacji zewnętrznych deweloperów to jeden z pozytywnych efektów wdrożenia w Unii Europejskiej Aktu o rynkach cyfrowych (Digital Markets Act, DMA). Prawo wymusza na firmie Apple otwarcie wielu części systemu. Dzięki DMA mamy też możliwość wyboru domyślnej aplikacji do przeglądania internetu, poczty, nawigacji i tak dalej.
Co ciekawe, Apple otworzył dostęp do NFC także poza UE. Deweloperzy zewnętrzni mogą wykorzystać tę technologię także w USA i Kanadzie. Ta możliwość została wprowadzona w systemie iOS 18.1. Nie obeszło się jednak bez kar. Unia Europejska zagroziła firmie Apple grzywnę wysokości do 10 proc. światowych obrotów (około 40 milardów dolarów) i dochodzeniem antymonopolowym. Apple był na z góry przegranej pozycji.
Czytaj też: iPhone dostanie wyczekiwaną zmianę. Apple idzie na rękę użytkownikom w UE
Jest jeden haczyk. Tap to Pay nie będzie działać na wszystkich iPhone’ach, z których korzystają Polacy. Poza systemem iOS 18.1 lub nowszym sprzedawcy muszą mieć iPhone’a Xs lub nowszy. Do przyjmowania płatności konieczny jest bowiem smartfon wyposażony w układ kryptograficzny Secure Element. To oznacza, że korzystający ze smartfonów kupionych przed 12 września 2018 roku nie mogą używać ich jako terminali płatniczych.