Supersilnik rakietowy podbija niebo. Niemcy dokonali niemożliwego

Po dekadach badań i licznych wyzwań technologicznych, technologia napędu rakietowego aerospike przeszła pomyślny test w powietrzu. Firma Polaris Spaceplanes, dzięki wsparciu niemieckich sił zbrojnych, przeprowadziła pierwszy w historii udany lot tego przełomowego silnika, co może oznaczać zmiany w technologii kosmicznej.
Silnik aerospike podczas testu

Silnik aerospike podczas testu

Silnik aerospike to technologiczne rozwiązanie znane z wysokiej efektywności, które potencjalnie może zastąpić tradycyjne napędy rakietowe. Zamiast wydobywać spaliny przez konwencjonalną dyszę, aerospike wystrzeliwuje je wokół centralnego rdzenia, który przypomina kolec (ang. spike).

Czytaj też: Ten silnik rakietowy pożera się, aby lecieć. Jego cel? Zrewolucjonizować loty kosmiczne

Taka konstrukcja pozwala na automatyczne dostosowanie się do zmieniającego się ciśnienia atmosferycznego wraz z wysokością, dzięki czemu aerospike jest efektywniejszy na różnych poziomach atmosfery. Tradycyjne silniki tracą moc, gdy rakieta oddala się od Ziemi, a ciśnienie spada – aerospike, adaptując się do zmian, może generować większą moc przy mniejszym zużyciu paliwa.

Silnik aerospike gotowy do lotu

Przełomowy test miał miejsce w Peenemünde na północy Niemiec, na terenie znanym z bogatej historii technologii rakietowej. Lot odbył się na dystansie około 9 km i trwał nieco poniżej 2,5 minuty. Rakieta była kontrolowana zdalnie przez zespół Polaris, w tym rekordzistę świata w sterowaniu dronami Nielsa Herbricha, przy wsparciu pilota Christiana Hidde. Dzięki technologii BVLOS (Beyond Visual Line of Sight), Polaris mógł dokładnie monitorować lot i reakcje silnika na różne warunki, co stanowi kluczowy krok w dalszych pracach nad rozwojem aerospike.

Czytaj też: Przełomowy silnik hipersoniczny przetestowany. Nowa broń i systemy antyrakietowe coraz bliżej

Projekt Polaris Spaceplanes zdobył wsparcie niemieckich sił zbrojnych, które dostrzegają szerokie możliwości zastosowania aerospike. Ta technologia może przyczynić się do budowy bardziej efektywnych rakiet kosmicznych, a także platformy satelitarnej i rozwoju pojazdów orbitalnych, które będą w stanie dostarczyć ładunek na orbitę szybciej i przy mniejszych kosztach. Aerospike może być stosowany zarówno w cywilnych, jak i wojskowych projektach, włączając w to przyszłe misje eksploracyjne na Księżyc i Marsa.

Silnik aerospike może zrewolucjonizować przyszły transport rakietowy

Choć koncept aerospike sięga lat 60. XX wieku, jego rozwój był ograniczony przez trudności konstrukcyjne oraz brak dostatecznie zaawansowanej technologii produkcji. Wiele wcześniejszych prób, w tym projekty NASA z lat 90., zakończyło się niepowodzeniem głównie ze względu na złożoność wykonania oraz wysokie koszty. Polaris Spaceplanes, dzięki postępowi w inżynierii materiałowej oraz nowym technologiom monitorowania, jest w stanie testować i rozwijać aerospike na poziomie, który wcześniej był niemożliwy.

Test w Peenemünde to przełom, który wzbudza entuzjazm nie tylko wśród specjalistów z branży kosmicznej, ale również w rządach i agencjach zainteresowanych rozwojem szybszych i bardziej ekonomicznych metod dostarczania ładunków na orbitę. Przełomowy sukces może zapoczątkować dalsze badania, które przybliżą nas do rutynowego wykorzystania aerospike, a także umożliwią w przyszłości rozwój bardziej ekonomicznych misji międzyplanetarnych.