Naukowcy z Wojskowej Akademii Technicznej, Politechniki Warszawskiej oraz Instytutu Kolejnictwa opracowali nowy model zasilania dla elektronicznych systemów bezpieczeństwa w inteligentnych obiektach budowlanych. Jego zasadniczą rolą jest wzmocnienie odporności budynku w razie ewentualnych wyładowań atmosferycznych, ale nie tylko.
Czytaj też: Polacy będą mieć własny ChatGPT. Nazywa się jak kura i lepiej zna język polski
Efekty badań zostały opisane w czasopiśmie Eksploatacja i Niezawodność – Maintenance and Reliability. Artykuł przedstawia podstawowe zagadnienia związanie z niezawodnością zasilania urządzeń bezpieczeństwa. Systemy elektroniczne w budynkach są nieustannie podawane różnych warunkom zewnętrznych i wewnętrznym. Przykładowe uderzenia piorunów są tylko jednym z wielu potencjalnych zagrożeń dla inteligentnych obiektów.
Polacy opracowali model zasilania systemów bezpieczeństwa. Inteligentne budynki będą dzięki temu sprawniejsze
Jak objaśnia prof. dr hab. inż. Jacek Paś z Wydziału Elektroniki WAT cytowany w komunikacie prasowym, zespół przeprowadził „rzeczywiste badania eksperymentalne dwóch różnych ograniczników przepięć, które służą do ochrony przed udarem impulsu wyładowania atmosferycznego. Przeprowadzone badania, a następnie modelowanie niezawodnościowe umożliwiło organizację odpowiedniej struktury technicznej zabezpieczenia przed oddziaływaniem destrukcyjnym”.
Czytaj też: Polacy zbudują dziwne ekrany akustyczne przy drogach. Surowce wezmą ze starych elektrowni
W badaniach nad nowym podejściem do procesu eksploatacji elektronicznych systemów bezpieczeństwa uwzględniono zakłócenia elektromagnetyczne z zakresu małych częstotliwości – dodaje prof. Paś. Takie zakłócenia propagują w liniach zasilających i mogą powodować uszkodzenia w wielu elementach systemu (modułach, czujkach i centralach alarmowych). Wobec tego naukowcy zaproponowali, aby uwzględniać także ten współczynnik w systemach bezpieczeństwa. Pomoże to w utrzymaniu sprawności obiektów.
Prace naukowców prowadzone były w kilku lokalizacjach, w zależności od rodzaju działań. W Zakładzie Sterowania Ruchem i Teleinformatyki – Laboratorium Automatyki i Telekomunikacji Instytutu Kolejnictwa odbyły się badania oddziaływania zakłóceń przewodzonych na elementy stosowane w zabezpieczeniach linii transmisyjnych i pętli dozorowych w systemach bezpieczeństwa – czytamy w informacji WAT.
Czytaj też: Polacy stworzyli całkiem nową diodę LED. Wynalazek otwiera drogę nowym źródłom światła
Symulację komputerową prowadzono na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej w Zakładzie Inżynierii Transportu Lotniczego i Teleinformatyki. Ponadto WAT nawiązał współpracę z Akademią Pożarniczą, na terenie której znajdują się komory spalania do badania czujek wykrywających pożary. Tam również będą prowadzone badania dotyczące Systemów Sygnalizacji Pożarowej.