KLTV Legwan jest zbudowany na podwoziu 4×4 i napędzany silnikiem wysokoprężnym o mocy 225 KM, co zapewnia solidną i niezawodną pracę w trudnym terenie. Jest wyposażony w całkowicie niezależne zawieszenie na wszystkich osiach, co zwiększa mobilność i zdolność adaptacji w różnych warunkach terenowych. Ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów ułatwia jazdę nawet w najbardziej wymagających sytuacjach.
Legwan z ziemi koreańskiej do Polski
Jedną z ważnych cech KLTV Legwan jest jego pancerz, który spełnia normę ochrony balistycznej poziomu 1 wg STANAG 4569. Ten pancerz skutecznie chroni załogę przed pociskami małego kalibru, takimi jak 7,62 mm x 51 NATO i 5,56 mm x 45 NATO, zapewniając bezpieczeństwo w nieprzyjaznym środowisku. W przypadku wersji opancerzonych dostępna jest bardziej zaawansowana ochrona, z poziomami sięgającymi do poziomu 3, zdolna wytrzymać pociski przeciwpancerne kalibru 7,62 mm.
Czytaj też: Ukraińscy żołnierze doczekali się i wreszcie mają potężny pojazd bojowy
Testy balistyczne przeprowadzone przez Południowokoreańską Agencję Rozwoju i Jakości Obrony (DTaQ) potwierdziły skuteczność ochrony Legwana, chociaż niektóre wrażliwe aspekty konstrukcyjne nie zostały początkowo zweryfikowane. Testy te, przeprowadzone w grudniu 2023 r., wykazują wytrzymałość pojazdu na ogień z karabinu szturmowego kal. 5,56 mm, co zapewnia, że Legwan spełnia surowe międzynarodowe normy.
Pojazd jest również wyposażony w dodatkowe funkcje, które zwiększają jego odporność w terenie, takie jak centralny system pompowania opon i opony typu run-flat. Ponadto wieża zamontowana na dachu umożliwia instalację różnego uzbrojenia, od karabinu maszynowego kal. 12,7 mm po granatnik kal. 40 mm.
Projekt KLTV, zainicjowany przez KIA w 2012 r., ma na celu zastąpienie starzejących się pojazdów taktycznych w armii Korei Południowej. Wprowadzony do produkcji seryjnej w 2016 r., został przyjęty przez kilka krajów, w tym Mali, Nigerię, Filipiny, a teraz także Polskę, gdzie jest skonfigurowany do pełnienia funkcji Lekkiego Pojazdu Rozpoznawczego (LRV).
Polska, dążąc do modernizacji i standaryzacji swojej floty pojazdów opancerzonych, podpisała umowę z konsorcjum PGZ-Rosomak na dostawę blisko 400 sztuk tego pojazdu do 2030 r. Umowa ta, opiewająca na około 1,2 mld zł, obejmuje nie tylko dostawę pojazdów, ale także lokalną produkcję w Polsce, ze stopniowym transferem technologii z Korei Południowej do zakładów Rosomak SA w Siemianowicach Śląskich.
Współpraca między Polską a Koreą Południową w dziedzinie obrony nasiliła się w ostatnich latach, odzwierciedlając wzajemne pragnienie wzmocnienia ich zdolności wojskowych poprzez strategiczne partnerstwa. Jednym z najgłośniejszych owoców tej współpracy jest nabycie przez Polskę systemu artyleryjskiego K9 Thunder, samobieżnej haubicy opracowanej przez Koreę Południową.