W Polsce można się przejechać dwiema odmianami kolei linowych: koleją poruszającą się wahadłowo i koleją o ruchu okrężnym. Wagoniki kolei wahadłwej poruszają się po stalowych linach umocowanych na stałe pomiędzy stacją górną i dolną, na kółkach mieszczących się w specjalnej konsoli, do której dołączony jest obrotowy zaczep wagonika. Ciągnie je trzecia lina, tworząca pętlę poruszającą się ruchem okrężnym między obydwiema stacjami.
Wagoniki kolei o ruchu okrężnym są zamocowane na stałe do jednej liny, która podtrzymuje je i jednocześnie ciągnie, poruszając się ruchem okrężnym między stacjami. Tutaj kółka dla liny znajdują się na podporach podtrzymujących kolej nad ziemią. Nośność tej odmiany kolei linowej wynosi od 50 do 150 ton, zaś nośność kolei wahadłowej dochodzi do kilkuset ton.
Nowa kolej na Kasprowy
Wejście na ten najcześciej odwiedzany szczyt Tatr – zajmuje średnio 3,5 godziny. Kolejką dostaniemy się tam w 20 minut. Wybudowana w 1936 roku Kolej na Kasprowy była pierwszym tego typu urządzeniem w Polsce i jedynym w całych Tatrach. Przewoziła rocznie około 600 tysięcy ludzi, ostatni kurs odbyła 6 maja 2007 roku. Nowa będzie w stanie dostarczać na szczyt 360 osób na godzinę. Jedynie zimą, bo latem – decyzją Ministra Środowiska – połowę mniej, ze względu na ochronę fauny i flory Parku.
“Kasprowa” inwestycja kosztowała ok 70 mln. zł, wykonawcą była szwajcarska filia koncernu Dopplemayr – firma Garaventa. W linach nośnych kolejki poprowadzono światłowody – posłużą do przesyłania informacji między stacjami. Drugą nowością jest stałe mocowanie lin – poprzednio do stabilizacji ich położenia służyły ciężary napinające. Trasa kolejki nie zmieniła się – tak jak do tej pory jest podzielona na dwa odcinki: Kuźnice – Myślenickie Turnie i Myślenickie Turnie – Kasprowy Wierch.
Dwie kolejki na Kasprowy
Stara kolejNowa kolejDługość trasy:4291 mbez zmianIlość wagonów:4bez zmianPojemność wagonu:32 osoby60 osóbZdolność przewozowa:180 osób/h360 osób/hMasa wagonu:635 kg2,5 tonyCzas jazdy:20 min.bez zmianIlość podpór:6bez zmian