Hipersoniczny pojazd testowy Erinyes zbudowany przez firmę Kratos Defense odbył swój pierwszy lot testowy 12 czerwca, osiągając spektakularną prędkość Mach 5. Erinyes jest rozwijany pod auspicjami Missile Defense Agency (MDA) i Naval Surface Warfare Center (NSWC).
Czytaj też: Stany Zjednoczone i Japonia łączą siły. Razem stworzą pociski, jakich świat nie widział
Test oznaczony jako Hypersonic Test Bed-1 (HTB-1) nie tylko zademonstrował lot z prędkością 5-krotnie przekraczającą prędkość dźwięku, ale także pozwolił dwóm satelitom śledzącym pociski uchwycić sygnaturę pojazdu hipersonicznego. Może się to przydać do rozwoju przyszłych systemów namierzania.
Pocisk hipersoniczny Erinyes pędził z niesamowitą prędkością
Udany lot testowy Erinyes odbył się zaledwie kilka tygodni po tym, jak agencja MDA ogłosiła udany test swoich satelitów śledzących pociski hipersoniczne, wystrzelonych w lutym tego roku.
Czytaj też: Amerykańskie satelity wykryły hipersoniczny cel. To kluczowy etap testów nowej tarczy antyrakietowej
Firma Kratos Defense opracowała Erinyes w ciągu trzech lat za mniej niż 15 mln dol. dzięki połączeniu wewnętrznych inwestycji i finansowania kongresowego. Josh Peterson, starszy wiceprezes ds. systemów obrony przeciwrakietowej i kosmicznej w Kratos, stwierdził, że firma zbudowała system głównie w odpowiedzi na obawy w Departamencie Obrony Stanów Zjednoczonych (DoD). Wydawało się, że ich istniejąca hipersoniczna infrastruktura testowa jest przeciążona i nie jest dobrze przygotowana do zaspokojenia popytu.
Eric DeMarco, prezes i dyrektor generalny Kratos, mówi:
Chcemy zburzyć rynek niedrogimi pojazdami hipersonicznymi, a spodziewamy się, że wszystkie nasze produkty – w tym Erinyes, Zeus i Oriole – odegrają ważną rolę w spodziewanej przyszłej trajektorii wzrostowej.
Pojedynczy Erinyes kosztuje ok. 5 mln dol., nie licząc silnika rakietowego, który go napędza, ani żadnych innych wymagań klienta. Odegra on kluczową rolę w programie Multi-Service Advanced Capability Hypersonic Test Bed (MACH-TB) w 2025 lub 2026 r. W międzyczasie firma planuje swój drugi lot dla MDA, który jest zaplanowany na późniejszy okres w tym roku.
Poza Erinyes, prace rozwojowe Kratos obejmują szereg usług dla klientów komercyjnych, DoD i tajnych służb bezpieczeństwa narodowego. Firma zaczęła od wykorzystania swojej technologii rakiet sondażowych, aby zapewnić możliwości namierzania MDA i NSWC na potrzeby swojego systemu obrony przeciwrakietowej Aegis. Od tego czasu wspierał różne eksperymenty hipersoniczne i obecnie ma kontrakt z Air Force Research Laboratory (AFRL) na program Mayhem. Kratos rozwija również linię silników rakietowych o nazwie Zeus, zaprojektowanych tak, aby zapewniać większy ciąg i zasięg przy niższych kosztach. Firma postrzega ten system jako odpowiedź na zapotrzebowanie na niedrogi napęd rakiety nośnej na rynku obronnym i komercyjnym. Zeus poleci w tym roku na nieujawnioną misję i ostatecznie stanie się napędem dla Erinyes.