Dwadzieścia pociągów Tribrid Masaccio opuściło fabrykę Hitachi Pistoia i kursuje na liniach we Włoszech. To pierwsza transza zamówienia, które stanowi część umowy ramowej o wartości 1,23 mld euro na maksymalnie 135 pociągów, które będą kursować przez Sycylię, Sardynię, Kalabrię, Toskanię, Lacjum i Friuli-Wenecja Julijska.
Pierwszy taki pociąg w Europie
Pomimo powszechnej elektryfikacji kolei w całej Europie, ponad 4000 km torów we Włoszech nie jest zelektryfikowanych. Na Starym Kontynencie ponad połowa wszystkich eksploatowanych pociągów jeździ wyłącznie na olej napędowy. Modernizacja całej sieci jest niemożliwa, gdyż są obszary, w których nie pozwalają na to względy techniczne (m.in. ukształtowanie terenu).
Pociąg Masaccio został pokazany na targach InnoTrans 2022 w Berlinie, a już w grudniu pierwszy egzemplarz trafił na sycylijskie szyny. Oprócz zmniejszenia emisji dwutlenku węgla nawet o 50 proc. w porównaniu z lokomotywami napędzanymi wyłącznie olejem napędowym, pociągi są składane wyłącznie z materiałów nadających się w 93 proc. do recyklingu. Są kompatybilne z kolejami w całej Europie, więc nic nie stoi na przeszkodzie, by wjechały np. do Polski.
Czytaj też: Powstał ranking najbrudniejszych miast w Polsce. Dworce PKP najgorszą kategorią spośród badanych
Pociągi mogą przyspieszać z prędkością 1,1 m/s, osiągając maksymalną prędkość 160 km/h i są dostępne z trzema lub czterema klimatyzowanymi wagonami mogącymi pomieścić do 300 pasażerów. Te zostały zaprojektowane w taki sposób, aby oferować większą pojemność na bagaż i rowery niż obecne opcje, a także dużą liczbę gniazd USB i źródeł zasilania. Wejście i wyjście również powinno być proste, szczególnie dla osób na wózkach inwalidzkich i zestresowanych rodziców pchających wózki, dzięki dostępowi do drzwi z poziomu platformy.
W obszarach miejskich pociąg może pracować zeroemisyjnie i względnie cicho na zasilaniu akumulatorowym. Ale dzięki obecności innych źródeł zasilania, pociąg może podróżować dosłownie po całych Włoszech – także tam, gdzie nie ma sieci trakcyjnych. Akumulatory samoczynnie ładują się, gdy pociąg jest w ruchu, więc nie ma obawy, że “stanie w polu” jak jeszcze kilkanaście lat temu zdarzało się pociągom PKP.
Luca D’Aquila, CEO Hitachi Rail Group, mówi:
Ponieważ około 40 proc. linii regionalnych na całym kontynencie pozostaje niezelektryfikowanych, technologia akumulatorów hybrydowych może mieć natychmiastowy wpływ na kolej. We Włoszech pociąg Tribrid Blues pomaga ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 50 proc. w porównaniu z istniejącymi usługami z silnikami wysokoprężnymi. Wiemy, że konsumenci coraz częściej traktują zrównoważony rozwój swoich wyborów dotyczących podróży. Pociągi takie jak Masaccio oznaczają, że możemy zapewnić wygodną, czystą i wydajną kolej jest opcją dla jak największej liczby osób w całej Europie.
Hitachi nie zamierza osiadać na laurach. Następna wersja pociągu Masaccio jest projektowana w taki sposób, aby mogła działać na zasilaniu akumulatorowym przez ponad 100 km bez konieczności dodatkowego ładowania. Powinna być gotowa za kilka lat, a do tego czasu powinniśmy cieszyć się z wypuszczonych jednostek hybrydowych.