Ten innowacyjny ekspres będzie o wiele bardziej przyjazny środowisku, niż wszystkie inne jego poprzedniki, a co najważniejsze – jego prędkość, choć wśród tego typu pojazdów bynajmniej nie rekordowa, nie będzie daleko odbiegała od prędkości najszybszych pociągów świata. Zgodnie z projektem w ciągu 1 godziny pociag będzie pokonywał odległość równą 350 km. Informację na temat największej możliwej prędkości efSET autorzy projektu pozostawiają na razie w tajemnicy.
Rekord najszybszej publicznej linii kolejowej na świecie pobili niedawno Chińczycy. Jeszcze przed rozpoczęciem igrzysk olimpijskich w Pekinie odbyła się ceremonia otwarcia połączenia kolejowego między Pekinem i Tianjinem (Beijing-Tianjin Intercity Railway). Wprawdzie maksymalna prędkość ekspresów pasażerskich CRH-3 wynosi na tym odcinku na razie 300 km/h, jednak Chińczycy zapowiadają, że już wkrótce poprzeczka zostanie podniesiona o 50 km. Na drugie miejsce zejdą wtedy pociągi europejskie – słynne francuskie TGV, które rozpędzają się średnio do 320 km/h. Pociągi te pobiły absolutny rekord prędkości w kategorii pociągów poruszających się za pomocą zwykłych kół na szynach (a nie na poduszce magnetycznej) – 574,8 km/h. Nie jest to jednak prędkość osiągana w transporcie publicznym.
Japończycy podkreślaja, że najwięcej uwagi udzielili parametrom ekologicznym projektowanego pociągu. Nowe wagony będą lżejsze od poprzednich, będą miały lepszy aerodynamiczny kształt oraz udoskonalone wyposażenie elektryczne. Dzięki temu pociąg będzie mógł zaoszczędzić o wiele więcej energii w porównaniu z poprzednimi japońskimi modelami. Zwiększona zostanie ponadto sprawność rekuperacji, a więc odzyskiwania energii podczas hamowania. Również komfort jazdy ulegnie zmianom, obniżony zostanie bowiem poziom hałasu (lepsza dźwiękoizolacja), udoskonalona zostanie klimatyzacja i obniżony poziom wibracji. Pasażerowie będą mogli obserwować krajobraz przez nieco większe okna.
Zakończenie projektowania innowacyjnego pociągu jest zaplanowane na koniec roku 2009, a rozpoczęcie produkcji – na rok 2010. Japończycy zapowiedzieli już, że zamierzają sprzedawać swoje nowe, ekologiczne pociągi również za granicami swojej ojczyzny. Według firmy KHI w ciągu kolejnych 20 lat na świecie pojawi się 10 tysięcy km nowych ekspresowych dróg kolejowych, a więc również nowoczesny i niezwykle komfortowy, a przy tym przyjazny dla środowiska naturalnego ekspres będzie cieszył się popularnością na rynkach całego świata. JSL
źródło: www.khi.co.jp