Gra przeznaczona jest dla osób w wieku 8-12 lat. Lekarz może przepisać im sesję z EndeavourRX – programem autorstwa studia Akili Interactive. EndeavorRX to gra zręcznościowa, w której zabawa polega na pilotowaniu małego statku i omijaniu przeszkód – rzek, wulkanów, podziemnych tuneli. Została zaprojektowana tak, by poprawić u dzieci umiejętność skupiania uwagi.
Brak koncentracji
ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, to zaburzenie objawiające się trudnościami z koncentracją, impulsywnością, nadpobudliwością i hiperaktywnością. Dzieci nim dotknięte mają kłopoty z dłuższym skupieniem się na jakiejś czynności, co m.in. utrudnia im funkcjonowanie w szkole. Nie jest pewne, co wywołuje ADHD ani jaki procent populacji jest nim dotknięty. Szacuje się, że zespół ma pomiędzy 1 a 6 proc. dzieci.
Mimo że ADHD to jedno z najczęściej diagnozowanych zaburzeń psychiatrycznych u osób w młodym wieku, nie istnieje jedna uznana terapia. Zazwyczaj stosuje się psychoterapię połączoną z leczeniem farmakologicznym. Zalecenia różnią się w zależności od kraju, a naukowcy cały czas szukają nowych sposobów pomocy osobom z ADHD.
Siedem lat badań
EndeavorRX nie ma oszałamiającej grafiki – jednak nie należy się temu dziwić, ponieważ zanim uzyskała zgodę FDA, była testowana przez długie siedem lat. Ostatecznie w badaniach z jej udziałem wzięło udział ponad 600 dzieci. W największym eksperymencie uczestniczyło 348 osób, które grały w EndeavorRX przez miesiąc pięć razy w tygodniu. Ponad jedna trzecia poradziła sobie później lepiej w testach mierzących zdolność skupiania uwagi. W grupie kontrolnej, która grała w inną grę, ten odsetek wyniósł tylko 21 proc.
– Dla dzieci z ADHD poprawa umiejętności koncentrowania się jest zasadnicza dla codziennego funkcjonowania – komentowała Elusa Marco, neurolożka dziecięca. – Odwrotnie niż inne leki stosowane u dzieci z ADHD, gra EndeavorRX jest przeznaczona właśnie do walki z brakiem koncentracji.
Wady eksperymentu
Nie ma jednak róży bez kolców. Opisane wyżej badanie, którego wyniki opublikowano w czasopiśmie „The Lancet Digital Health”, zostało przeprowadzone przez specjalistów związanych z producentem gry. Trwało dość krótko – tylko cztery tygodnie – a wzięły w nim udział jedynie dzieci, które nie przyjmowały żadnych leków. Sami autorzy artykułu przyznają, że na razie nie ma żadnych podstaw, aby przyjąć, że EndeavorRX może zastąpić terapie tradycyjnie stosowane przy ADHD.
Nie zmienia to faktu, że decyzja FDA jest przełomowa – po raz pierwszy gra komputerowa została uznana za coś, co może leczyć.
EndeavorRX nie jest dostępna w powszechnej dystrybucji. Nie można jej pobrać z żadnej z platform z grami komórkowymi. Na razie nie wiadomo również, czy i kiedy będzie do kupienia – lub przepisania – w Europie.