Myśleli, że nie da się tego ulepszyć. Fersa obniża zużycie paliwa nawet o 7 procent!

Hiszpańska firma Fersa Bearings, uznawana za światowego lidera w dziedzinie technologii łożysk i układów napędowych, zaprezentowała technologię Fuel Efficient Wheel Hub (FE Wheel Hub). Nowe piasty kół mogą obniżyć zużycie paliwa w ciężarówkach nawet 7 procent!
Fersa FE Wheel Hub /Fot. Fersa

Fersa FE Wheel Hub /Fot. Fersa

Dla branży logistycznej każda, nawet niewielka oszczędność paliwa, przekłada się na miliony dolarów oszczędności rocznie. Wprowadzona przez Fersa innowacja nie tylko zmniejsza zużycie paliwa, ale także wydłuża żywotność pojazdów i redukuje emisję dwutlenku węgla, odpowiadając na współczesne wyzwania ekologiczne.

Fersa przeprojektowała piasty kół i radykalnie obniżyła zużycie paliwa

Piasty kół stanowią kluczowy element układu jezdnego, a ich wpływ na zużycie paliwa przez długi czas był niedoceniany. Fersa, wykorzystując swoje ponad 50-letnie doświadczenie w inżynierii łożysk, stworzyła system, który minimalizuje tarcie i opory toczenia, optymalizując tym samym pracę układu napędowego.

Czytaj też: Ciężarówka wodorowa H2Rescue bije rekord świata. Ponad 2900 km na jednym tankowaniu!

Nowa konstrukcja piast FE Wheel Hub bazuje na kilku kluczowych innowacjach. Zoptymalizowana mikrogeometria pozwala na gładszą pracę mechanizmu, zmniejszając straty energii. Zaawansowane uszczelnienia oraz nowoczesne materiały poprawiają odporność na zanieczyszczenia i zwiększają trwałość podzespołów. Piasty zaprojektowano z myślą o wysokiej nośności, co sprawia, że są odporne na duże obciążenia w transporcie długodystansowym.

Nowe piasty Fersa przeszły kompleksowe testy zarówno w warunkach laboratoryjnych, jak i podczas rzeczywistej eksploatacji na drogach. Próby terenowe przeprowadzono w Hiszpanii i Brazylii we współpracy z operatorami flot transportowych. Testy, nadzorowane przez niezależne instytuty Maswer oraz TechnoPark MotorLand, miały na celu ocenę efektywności paliwowej w różnych warunkach drogowych.

Ciężarówka z piastami Fersa podczas testów /Fot. Fersa

W środowisku miejskim, gdzie intensywny ruch wymusza częste zatrzymywanie i ponowne ruszanie pojazdów, piasty wykazały wyraźną redukcję zużycia paliwa. W trudnych warunkach, takich jak trasy górskie i obszary o skrajnych warunkach pogodowych, potwierdzono istotne oszczędności w porównaniu do standardowych rozwiązań stosowanych w pojazdach ciężarowych. W transporcie długodystansowym, obejmującym autostrady i trasy międzymiastowe, piasty Fersa zapewniły zoptymalizowaną wydajność paliwową, jednocześnie ograniczając zużycie mechanicznych komponentów.

Minimalne oszczędności paliwa na poziomie 3 proc. przekładają się na kolosalne korzyści finansowe. Dla ciężarówki pokonującej rocznie 150 000 km oznacza to zmniejszenie zużycia paliwa o około 1800 litrów, co przy średnich europejskich cenach diesla wynoszących ok. 1,80 euro za litr generuje oszczędności na poziomie 3240 euro rocznie (na jeden pojazd). W przypadku dużych flot transportowych skala tych oszczędności rośnie wielokrotnie, czyniąc nową technologię istotnym krokiem w stronę bardziej ekonomicznej i ekologicznej logistyki.

Nowa piasta Fersa pozwala na ogromne oszczędności paliwa /Fot. Fersa

Nowa technologia Fersa przynosi nie tylko korzyści finansowe, ale także ekologiczne. Zmniejszone spalanie paliwa oznacza mniejszą emisję dwutlenku węgla, co ma ogromne znaczenie w kontekście europejskich i globalnych regulacji środowiskowych. Dodatkową zaletą jest wydłużona żywotność komponentów. Mniejsze tarcie oznacza wolniejsze zużycie części, co obniża koszty serwisowania i zwiększa efektywność pracy pojazdów flotowych. W dłuższej perspektywie takie rozwiązanie redukuje ilość odpadów generowanych przez sektor transportowy, przyczyniając się do bardziej ekologicznego modelu eksploatacji pojazdów.

Wprowadzenie piast FE Wheel Hub to także strategiczna decyzja w kontekście przyszłych regulacji. W Europie i wielu innych regionach świata wprowadzane są coraz surowsze przepisy dotyczące emisji spalin. Firmy inwestujące w technologie ograniczające zużycie paliwa mogą nie tylko zyskać przewagę konkurencyjną, ale także uniknąć dodatkowych kosztów związanych z nowymi normami ekologicznymi.

Marcin PowęskaM
Napisane przez

Marcin Powęska

Biolog, dziennikarz popularnonaukowy, redaktor naukowy Międzynarodowego Centrum Badań Oka (ICTER). Autor blisko 10 000 tekstów popularnonaukowych w portalu Interia, ponad 50 publikacji w papierowych wydaniach magazynów "Focus", "Wiedza i Życie" i "Świat Wiedzy". Obecnie pisze także na łamach OKO.press.