Peugeot: historia marki
Peugeot to marka, która posiada bardzo ciekawą historię. Jest ona jak na branżę motoryzacyjną niezwykle długa, bowiem sięga aż 1810 roku. Wówczas bracia Jean-Pierre oraz Jean-Frederic Peugeot otworzyli swoje zakłady mechaniczne w miejscowości Sochaux, niedaleko Miluzy. Nie od razu produkowano tam jednak samochody. Wszystko zaczęło się od odlewni i wytwórni pił taśmowych. W 1850 roku po raz pierwszy w logotypie firmy pojawia się lew, zaś dopiero 35 lat później wnuk Jean-Pierre’a, Armand oraz jego kuzyn Eugene zaczynają produkować pierwsze rowery.
Pierwszy pojazd na silnik parowy powstał w roku 1889, a na auto spalinowe trzeba było poczekać jeszcze 2 lata. Firma rozwijała się bardzo prężnie i w roku 1903 zaprezentowano debiutancki motocykl Peugeota, zaś niecałe 10 lat później na ulice wyjechała pierwsza ciężarówka. Dokładnie w tym samym czasie otwarto nową fabrykę w Sochaux, która działa do dnia dzisiejszego. W czasie I wojny światowej produkcja samochodów nieco wyhamowała. Jednak począwszy od 1919 roku rozkręciła się na dobre. Z fabryki wyjeżdżały modele takie jak Peugeot 163, 156, czy też 174. Dziesięć lat później francuska firma zaprezentowała model 201. Było to przełomowe oznaczenie, posiadające „zero” w środku. Pierwsza cyfra miała oznaczać klasę auta, a ostatnia numer serii. Ta symbolika stosowana jest w pojazdach Peugeot do dziś.
Czasy II wojny światowej, podobnie jak dla wielu innych producentów samochodów, tak i dla twórców marki Peugeot nie należały do najprostszych. Przerwano produkcję jednych z ciekawszych modeli – 202 i 402 – które charakteryzowały się specyfiką lamp umieszczoną z przodu pojazdu. Zakłady Peugeota zostały poddane pod zarząd Ferdinanda Porsche. Ta sytuacja skończyła się dopiero wraz z przerwaniem działań wojennych. Pierwszym autem jakie francuska firma wyprodukowała po wojnie był model 203. Wytwarzano go aż do 1960 roku. W roku 1959 pierwszy raz w autach Peugeot, a dokładnie w modelu 403, zastosowano silnik diesla. Dwa lata później spółka zdecydowała się zaprezentować najnowsze osiągnięcie – Peugeota 404. Był to na tyle udany model, że sprzedano go w ilości ponad 2 milionów sztuk. W niektórych krajach, na francuskiej licencji, produkowano go aż do 1988 roku. W 1968 roku dołączył do niego Peugeot 504.
Sprzedaż samochodów szła świetnie, a do tego marka traktowana była jako wyjątkowo prestiżowa – mimo tego producenci starali się również dotrzeć do nieco mniej zamożnych klientów, wypuszczając na rynek choćby model 104. W roku 1976 doszło do historycznej chwili. Peugeot nabył bowiem 90% akcji innej francuskiej marki – Citroena. Współpraca dwóch firm miała wyglądać następująco: zachowano odrębne nazwy, jednak dzielono się zarówno częściami, jak i technicznymi rozwiązaniami. Tak powstała grupa PSA, działająca do dziś. Mało tego, 2 lata później przejęto europejski oddział amerykańskiej marki Chrysler. Jednak dość szybko zlikwidowano przejęte marki, z powodu dużego kryzysu finansowego jaki dotknął koncern. Mimo wszystko w latach 80’ pojawiło się na rynku kilka ciekawych modeli – 205, 309 i przede wszystkim 405, który w roku 1988 zdobył tytułu Europejskiego Samochodu Roku.
W latach 90’ modele, które zwróciły szczególną uwagę odbiorców to 206, 306, 406, a także Peugeot Partner. Z kolei w XXI wieku sukcesem cieszyły się modele takie jak 307 (ponowny zwycięzca tytułu samochód roku 2002), 407, 208, 308, czy też model 607 – flagowe auto marki Peugeot. Limuzyna, z której korzystali między innymi francuscy politycy. W roku 2008 uroczyście odebrano 50-milionowy pojazd, jaki zjechał z taśm produkcyjnych Peugeota. Z kolei w roku 2017 koncern PSA w skład którego wchodzi Peugeot za sumę 2,3 mld dolarów przejął akcje General Motors w Europie (należał do niego między innymi Opel) i tym samym stał się zaraz po Volkswagenie drugim producentem samochodów w Europie.
Peugeot: modele
Samochód Peugeot to dla Francuzów symbol jakości. Na dzień dzisiejszy marka oferuje swoim klientom sporą gamę modeli. Z pewnością każdy, kto będzie chciał nabyć któryś z samochodów francuskiej firmy, znajdzie w jej ofercie jakiś interesujący pojazd. Do wyboru jest:
- 208 – Model który pojawił się na rynku w 2012 roku. Dziś jest produkowana druga generacja tego pojazdu. Peugeot 208 dostępny jest w czterech wersjach wyposażenia. Model dostępny jest również w wersji elektrycznej.
- 2008 SUV – Crossover segmentu B, który Peugeot wypuścił na rynek siedem lat temu. Drugą, aktualną generację tego modelu zaprezentowano w 2019 roku. Auto dostępne jest w wersji zarówno benzynowej, wysokoprężnej, jak i elektrycznej.
- 308 – Auto należące do segmentu C, obecne jest na rynku od 13 lat. Od siedmiu zaś Peugeot produkuje drugą wersję modelu. W roku 2014 auto zdobyło zaszczytny tytuł Europejskiego Samochodu Roku. Trzy lata później model przeszedł ciekawy facelifting.
- 3008 SUV – Następny crossover w ofercie francuskiej firmy. W latach 2009-2016 wytwarzano pierwszą generację pojazdu, zaś cztery lata temu z fabryki wyjechała jego druga wersja. Auto prezentowało się na tyle dobrze, że zdobyło w 2017 roku tytuł Europejskiego Samochodu Roku.
- 508 – Prestiżowy model Peugeota, który produkowany jest od 2010 roku. Druga generacja tego modelu zadebiutowała w czasie targów motoryzacyjnych w Genewie, w 2018 roku.
- 5008 SUV – O ile debiutujący w roku 2009 Peugeot 5008 był kompaktowym minivanem, to jego druga wersja (zaprezentowana trzy lata temu) to crossover klasy średniej.
- Rifter – To trzecia generacja modelu Peugeot Partner, która w wersji osobowej zyskała nową nazwę – Rifter. Auto zaprezentowano na Geneva Motor Show w 2018 roku.
- Traveller – Osobowa wersja Peugeota Expert III, zaprezentowana po raz pierwszy w roku 2016. Jest to duży van klasy wyższej. Jego bliźniaczym modelem jest Citroen SpaceTourere.
Peugeot: zalety i wady
Peugeot nie bez powodu jest tak chętnie kupowany na całym świecie. Auta francuskie mają w Polsce różną opinię, jednak Peugeot robi wszystko, aby prestiż marki mógł stale się podnosić i zadowalać klientów. Modele takie jak Peugeot 508, czy też najnowsze crossovery, to dowód postępu i pójścia z duchem czasu. Oczywiście właściciele pamiętają, że z niektórymi egzemplarzami zwłaszcza wśród modeli 207, 307, 308 były pewne problemy, jednak ktoś, kto dziś decyduje się na zakup auta tej francuskiej marki, dokonuje dobrego wyboru. Z pewnością uwagę zwracają przeróżne opinie dotyczące usterek skrzyni biegów, bądź też elektroniki, ale z kolei serwisowanie samochodów Peugeot nie powinno przesadnie uszczuplić naszego budżetu.
Ile kosztuje Peugeot?
Peugeot to auto będące marzeniem wielu osób. Z pewnością mnóstwo potencjalnych nabywców zastanawia się ile kosztuje nowy Peugeot. Akcesoria i części zamienne to również elementy, które powinniśmy brać pod uwagę przy zakupie samochodu – o tym bezwzględnie należy pamiętać. Otóż nowy Peugeot 208 to wydatek powyżej 53 tysięcy złotych, a z kolei za model 308 należy zapłacić ponad 70 tysięcy. Zakup popularnego Peugeota 508 spowoduje wydatek powyżej 124 tysięcy złotych. Jeśli przyjrzymy się crossoverom tej marki, to najmniejszy w tej gamie pojazdów – 2008 – będzie kosztował około 80 tysięcy. Model 3008 to wydatek w granicach 105 000 złotych, zaś za największego 5008 należy zapłacić około 115 tysięcy. Zainteresowani Peugeotem Rifterem będą musieli w przypadku nowego pojazdu liczyć się z wydatkiem w granicach 80 tysięcy, zaś Traveller to koszt powyżej 140 tysięcy złotych.
Nowy Peugeot
Peugeot to francuska firma, która stawia na rozwój nowoczesnych technologii, dlatego też na rynku co chwilę pojawiają się różne nowości pochodzące od marki Peugeot. Dane techniczne i właściwości jezdne zachęcają do zakupu tych aut. Francuzi także coraz chętniej stawiają na ekologię. Peugeot elektryczny nie wydaje się dziś niczym nadzwyczajnym. Na rynku jest już bowiem dostępna tego typu wersja modeli 208 oraz 2008 SUV. Na jednym ładowaniu potrafią pokonać powyżej 300 kilometrów. Silnik w Peugeot e-208 ma moc 136 KM, zaś akumulator posiada pojemność 50 kW. Peugeot hybryda także jest już dostępny. W swoich modelach takich jak 3008, 508 oraz 508 SW francuska firma zdecydowała się na układy napędowe Hybrid i Hybrid 4 (z napędem na 4 koła).