Łazik Perseverance sfotografował błyszczącą jasną skałę. Różni się od wszystkiego wokół

W lutym 2021 roku na dnie krateru Jezero na Marsie wylądował amerykański łazik Perseverance. To pierwszy łazik przygotowany specjalnie do poszukiwania śladów życia przeszłego i obecnego na powierzchni Czerwonej Planety i do przygotowania przesyłki, która w przyszłości miałaby zostać dostarczona w ramach innej misji na powierzchnię Ziemi.

Łazik Perseverance przemierza Marsa od ponad trzech lat. Przez większość tego czasu towarzyszył mu dron Ingenuity, który doskonale sprawdzał się w skanowaniu terenu wokół łazika, wybieraniu najlepszej drogi do pokonania i wyszukiwaniu najciekawszych obiektów w jego bezpośrednim otoczeniu do zbadania. Kilka miesięcy temu jednak Ingenuity zakończył swoją usianą sukcesami misję po tym, jak podczas lądowania na nowym terenie uszkodził łopaty swoich wirników.

Łazik Perseverance rozpoczął niedawno misję solo, pozostawiając za sobą drona Ingenuity.

Jak się jednak okazuje, pozbawiony zdolności rekonesansowych łazik Perseverance także doskonale sobie radzi w poszukiwaniu interesujących obiektów badawczych. Naukowcy z NASA zajmujący się na co dzień analizowaniem zdjęć przesyłanych przez Perseverance poinformowali właśnie o tym, że łazik dostrzegł w swoim otoczeniu niezwykle intrygujący obiekt badawczy.

Czytaj także: Badacze Marsa długo na to czekali. Łazik Perseverance pozyskał niezwykle cenną próbkę

Wystarczy spojrzeć na zdjęcie, aby było wiadomo, o co chodzi. Łazik Perseverance odkrył jasną, lśniącą skałę w środowisku pełnym matowych i ciemnych skał. Co więcej, takiej skały na Marsie nie odnotował jak dotąd także żaden inny łazik. Wiadomo zatem, że robot został niemal natychmiast skierowany w otoczenie skały w celu jej dokładniejszego zbadania.

Źródło: NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS

Widoczna na zdjęciu skała ma 45 cm szerokości i 35 cm wysokości. Naukowcy nazwali ją Atoko Point zakładając, że odniesień do niej w literaturze naukowej w przyszłości będzie znacznie więcej.

Sama skała, choć niepozornych rozmiarów wyróżnia się na tle innych z tego regionu zarówno pod względem rozmiarów, kształtu, jak i zawartości minerałów i kryształów.

Na szczęście łazik Perseverance to nie tylko jeżdżący robot z kamerą zainstalowaną na maszcie, a prawdziwe laboratorium naukowe na kołach. Za pomocą swoich instrumentów był on w stanie ustalić, że Atoko Point składa się ze skaleni oraz piroksenu. Bez odpowiedzi jednak pozostaje pytanie o to, skąd ta skała wzięła się w tym konkretnym miejscu. Możliwości jest wiele. Wstępne rozważania w tym temacie doprowadziły naukowców do dwóch możliwości.

Jakby nie patrzeć, owa skała może być fragmentem zestalonej magmy płynącej kiedyś kanałami wulkanicznymi pod powierzchnią, a która w wyniku uderzenia jakiejś kosmicznej skały mogła zostać wybita na powierzchnię Marsa. Alternatywna teoria jednak jest równie interesująca. Nietypowa skała mogła zostać dostarczona na miejsce, w którym znalazł ją Perseverance w wodach płynącej w tym miejscu miliardy lat temu rzeki.

Czytaj także: Czy Perseverance znajdzie na Marsie formy życia? Planetolożka: jest na to szansa

Niezależnie od pochodzenia, skoro w kraterze Jezero udało się odkryć taką skałę, to możemy być pewni, że jest ich więcej. Tym samym do katalogu skał marsjańskich dołącza nowy nabytek. Być może odkrycie kolejnych skał tego typu pozwoli nam dokładniej ustalić ich pochodzenie.

Po zbadaniu skały, łazik Perseverance rozpoczął dalszą wędrówkę po bezdrożach Czerwonej Planety, kontynuując swoje poszukiwania śladów życia, które kiedyś mogło zamieszkiwać ten glob.