MotoSzkółka: pasek klinowy. Podpowiadamy jak zmierzyć, naciągnąć i założyć pasek klinowy

Pasek klinowy to często lekceważony podzespół, który jednak okazuje się jednym z kluczowych elementów silnika. Odpowiada za przenoszenie napędu do osprzętu, także do pompy wspomagania układu kierowniczego i cieczy chłodzącej, zatem jego awaria jest równoznaczna z unieruchomieniem auta. Jak objawia się zużycie paska klinowego? Czy element ten można wymienić samodzielnie?
MotoSzkółka: pasek klinowy. Podpowiadamy jak zmierzyć, naciągnąć i założyć pasek klinowy

Pasek klinowy przenosi energię z koła pasowego na elementy osprzętu, m.in. na alternator, pompę cieczy chłodzącej czy sprężarkę klimatyzacji. W przypadku zerwania paska, o dalszej jeździe nie ma mowy. O ile unieruchomienie “klimy” nie jest wielkim problemem, to pozostałych odbiorników – już tak. Wymiana paska w warunkach drogowych to trudne zadanie, tym bardziej, że  w niektórych modelach aut, dostęp do tego elementu jest mocno utrudniony. Warto zatem poznać najbardziej charakterystyczne objawy, świadczące o jego zużyciu. 

 

Pasek klinowy alternatora – cena

Pasek klinowy i wieloklinowy (różnice zostaną omówione w dalszej części artykułu) nie jest przesadnie drogim elementem. Na koszt zakupu składa się nie tylko renoma producenta, ale i jakość i parametry samego paska – szerokość i długość. Te zależne są od modelu auta.

W niektórych samochodach, jeden długi pasek klinowy napędza wszystkie elementy osprzętu. W innych, producenci stosują kilka pasków. Nie zmienia to faktu, że jednym z najtańszych elementów eksploatacyjnych, jest właśnie pasek klinowy. Cena zwykle nie przekracza kilkudziesięciu zł, może się jednak zdarzyć, że koszt zakupu przekroczy 400 zł. Uwaga – w obrębie jednego modelu samochodu, może występować kilka różnych pasków klinowych. Kupując ten element, warto podać sprzedawcy numer VIN pojazdu. Można też dokonać pomiarów i na tej podstawie wybrać odpowiedni element. W praktyce okazuje się jednak, że jest to dość trudne. Jak zmierzyć pasek klinowy?

W pierwszej kolejności, należy wykonać pomiar profilu, czyli przekroju klina. Następnie, mierzymy długość paska, owijając go miarką krawiecką po stronie zewnętrznej. Mierząc pasek klinowy, łatwo o błąd. Lepiej zdać się na wiedzę obsługi sklepu motoryzacyjnego. 

 

Pasek wielorowkowy a wieloklinowy – jaka jest różnica?

Pasek klinowy to nazwa, która często jest błędnie używana. Wynika to z faktu, że w wielu współczesnych samochodach, producenci nie stosują już pasków klinowych. Ich miejsce zajmują paski wieloklinowe. Co to takiego?

Pasek klinowy charakteryzuje się przekrojem trapezowym, który zwęża się ku wewnętrznej stronie. Taka konstrukcja sprawia, że element ten dobrze przylega do prowadnic koła pasowego. Składa się z trzech warstw – nośnej (linki poliamidowe lub stalowe), podatnej (guma lub kauczuk) i gumowo-tkaninowej. Całość owija taśma płócienna lub kordowa. Dzięki takiej budowie, pasek charakteryzuje się niską rozciągliwością, przy jednoczesnym zachowaniu giętkości i wysokiej przyczepności. 

Pasek wieloklinowy jest obecnie częściej stosowanym rozwiązaniem. W porównaniu do paska klinowego, jest szerszy i bardziej płaski, a na jego wewnętrznej stronie widoczne są wyprofilowane rowki. Sprawia to, że w kontakcie z odpowiednimi kołami pasowymi, “wieloklin” zapewnia wiekszą niż w pasku klinowym powierzchnię tarcia. Moment obrotowy jest przenoszony efektywniej, a ze względu na wyższą wytrzymałość, taki podzespół może napędzić więcej elementów osprzętu. Uwaga – pasek wieloklinowy i pasek wielorowkowy to te same podzespoły. Często można też spotkać nawę pasek alternatora i pasek klinowy alternatora. 

CZYTAJ TAKŻE: Wał korbowy. Budowa i objawy uszkodzenia, jak wymienić wał korbowy?

 

Pasek klinowy alternatora, a objawy zużycia: co ile trzeba go wymieniać?

Pasek klinowy i wieloklinowy to elementy eksploatacyjne, podlegające okresowej wymianie. Obecnie stosowane paski wieloklinowe charakteryzują się żywotnością w przedziale 90-120 tys. km. W praktyce oznacza to, że nie trzeba często powtarzać tej czynności.

Może jednak zdarzyć się, że pasek zużyje się szybciej. Wpływ na to ma wiele czynników, w tym jakość samego paska, stan koła pasowego i elementów osprzętu (gdy wyeksploatowany osprzęt stawia większy opór, pasek zużywa się szybciej), źle dobrany pasek i niewłaściwy naciąg paska.

Objawem, który może wskazywać na zużycie paska, jest dość głośny pisk, który wydobywa się spod maski po uruchomieniu silnika, zwłaszcza gdy na zewnątrz panuje niska temperatura i/lub znaczna wilgoć. Kierowca może też zaobserwować pogorszoną wydajność alternatora i sprężarki klimatyzacji. 

Najwięcej o stanie paska powie jego wygląd i naciąg. Pojawiające się na klinach przypadkowe pęknięcia, oderwane kawałki gumy, wyraźnie starty materiał, oddzielanie się klinów i ich nierównomierne zużycie – wszystko to kwalifikuje pasek do wymiany. Jeżeli ugięcie paska między najbardziej oddalonymi kołami przekracza 15 mm, również należy wziąć pod uwagę jego wymianę.

CZYTAJ TAKŻE: Kontrolki w samochodzie na desce rozdzielczej. Opisujemy je krok po kroku

 

Jak wymienić pasek klinowy alternatora?

Pasek klinowy można wymienić we własnym zakresie. O ile w starszych autach, procedura ta była dość skomplikowana (ze względu na system naciągu paska), to w nowszych modelach, nie sprawia wielu trudności, pod warunkiem, że pod maską jest swobodny dostęp do tego elementu.

Elementy napędzane paskiem klinowym i wieloklinowym pracują niezależnie od siebie i nie ma tu potrzeby precyzyjnego ustawiania kół pasowych. Gdy już ustalimy punkt dostępu (w niektórych autach, pasek wygodniej zmienia się od dołu), musimy znaleźć miejsce, w którym znajduje się rolka napinająca. Następnie, luzujemy napinacz, żeby móc łatwo ściągnąć pasek. 

 

Jak założyć pasek klinowy alternatora?

Pasek klinowy może przypominać łamigłówkę, zwłaszcza gdy przechodzi przez wiele kół pasowych. Aby zaoszczędzić sobie czas, przed zdjęciem starego paska, warto wykonać fotografię lub narysować schemat przebiegu. Nowy pasek układamy w odpowiednich miejscach, ale jedno koło zostawiamy luźno. Luzujemy napinacz i dopiero zakładamy pasek na to koło. Uwaga – pasek klinowy warto wymieniać razem z napinaczem.

 

Jak naciągnąć pasek klinowy alternatora? 

Pasek klinowy, jeżeli samochód nie jest wyposażony w automatyczny napinacz, wymaga ręcznej regulacji naciągu. Najczęściej, proces ten jest realizowany przez rolkę napinającą. W starszych autach, pasek naciąga się poprzez zmianę odchylenia alternatora. Obecnie, częściej można spotkać dedykowany napinacz. W tym przypadku, należy poluzować śrubę blokującą, a następnie – wkręcić lub wykręcić śrubę napinającą. 

CZYTAJ TAKŻE: Hamulce bębnowe a tarczowe. Budowa, działanie, rodzaje

Więcej:motoryzacja