Wielu z nas kontakty z urzędami źle się kojarzą. Trudny język, niezrozumiałe procedury, bieganie od jednego “okienka” czy budynku do drugiego… Panuje powszechne przekonanie, że polskie państwo nie jest przyjazne obywatelowi. Nie świadczy nam usług, lecz raczej stawia wymagania i piętrzy przeszkody, gdy chcemy skorzystać z czegoś, co nam przysługuje. A wielu urzędników nadal traktuje nas z wyższością, jak “petentów”, a nie klientów, którymi de facto jesteśmy.
Działanie urzędów można i trzeba lepiej zaprojektować – przekonują organizatorzy konferencji “Państwo usługowe”, która odbyła się w Warszawie w dniach 14–15 października pod patronatem TOK FM. Ta rewolucja już powoli się dokonuje (przykłady można znaleźć na stronie obywatel.gov.pl), lecz wymaga nie tylko nowoczesnych technologii, ale też zmiany języka, podejścia i “interfejsu” urzędów. O tym, jak zmieniać funkcjonowanie państwa na lepsze opowiedzą moi goście w studiu:
- Kasia Gawlik, główna badaczka w Uselab,
- Iwona Szatkowska, badaczka user experience z Centralnego Ośrodka Informatyki,
- Marcin Malicki, zastępca dyrektora Centralnego Ośrodka Informatyki.
Oto film pokazujący działanie jednej z nowych, przyjaznych usług:
Przy okazji polecam archiwalne audycje o e-państwie, otwartym rządzie, projektowaniu doświadczeń, technologiach dla niepełnosprawnych i sprawiedliwości online.
Nowego odcinka “Człowieka 2.0” możecie posłuchać 17 października po godz. 20 na antenie Radia TOK FM. Później będzie dostępny jako podcast na stronie archiwum audycji oraz w aplikacji mobilnej TOK FM. Kompletny spis odcinków znajdziecie na stronie WikiRadia. Zapraszam!