Koniec problemów z zasięgiem elektryków?! Baterie Panasonica mogą być przełomem, na który czekaliśmy

Jak dobrze wiadomo, piętą achillesową pojazdów elektrycznych jest wydajność ich akumulatorów. Firma Panasonic obiecuje wkrótce to zmienić, prezentując ogniwa 4680.
Samochód elektryczny – zdjęcie poglądowe /Fot. Unsplash

Samochód elektryczny – zdjęcie poglądowe /Fot. Unsplash

Panasonic Energy, spółka wchodząca w skład grupy Panasonic, z dumą ogłosiła, że zakończyła przygotowania do masowej produkcji cylindrycznych akumulatorów litowo-jonowych 4680, które mogą zwiastować długo oczekiwany przełom w branży. Firma zmodernizowała również swoją fabrykę Wakayama w zachodniej Japonii, która będzie służyć jako fabryka macierzysta dla nowych ogniw.

Akumulatory 4680 mogą odmienić branżę elektryków

Akumulatory litowo-jonowe 4680 to nowy typ cylindrycznych ogniw akumulatorowych, które oferują znaczną poprawę w porównaniu ze standardowymi ogniwami 2170. Nazwa “4680” pochodzi od wymiarów ogniwa – 46 mm średnicy i 80 mm wysokości. Jest to większy format w porównaniu z tradycyjnymi ogniwami, co ma na celu poprawienie wydajności i redukcję kosztów produkcji baterii.

Czytaj też: Szwajcarskie odkrycie: akumulator z niobem wytrzyma ponad 10 000 cykli ładowania

Panasonic twierdzi, że te nowe ogniwa mają 5-krotnie większą pojemność energetyczną niż ogniwa 2170. Nie tylko wydłuża to zasięg pojazdów elektrycznych, ale także zmniejsza liczbę ogniw wymaganych do uzyskania tej samej pojemności akumulatora. Dzięki temu proces montażu akumulatorów jest wydajniejszy, co ostatecznie ma wpłynąć na koszt elektryków.

Ogniwa 4680 są zaprojektowane w sposób, który poprawia kontrolę nad temperaturą, co jest kluczowe w przypadku baterii litowo-jonowych. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko przegrzewania się, co zwiększa bezpieczeństwo i trwałość baterii.

Akumulatory 4680 mogą odmienić całą branżę pojazdów elektrycznych /Fot. Panasonic

Panasonic Energy twierdzi, że wykorzystał 30 lat swojego doświadczenia w zakresie rozwoju technologii cylindrycznych akumulatorów litowo-jonowych, aby stać się pionierem metody masowej produkcji wysokowydajnych ogniw 4680, ustanawiając punkt odniesienia w branży. Fabryka Wakayama w zachodniej Japonii będzie teraz działać jako fabryka macierzysta do produkcji ogniw 4680 i będzie służyć jako centrum demonstracyjne dla nowych produktów i metod. Według Panasonic, do marca 2025 r. około 400 pracowników fabryki Wakayama będzie zaangażowanych w rozwój i produkcję baterii nowej generacji.

Kazuo Tadanobu, prezes i dyrektor wykonawczy Panasonic Energy, mówi:

Jestem podekscytowany, że jesteśmy gotowi rozpocząć masową produkcję najnowocześniejszych ogniw 4680. Ten kamień milowy jest wynikiem wieloletniego doświadczenia w produkcji cylindrycznych baterii litowo-jonowych. Jestem przekonany, że znacząco zrewolucjonizuje branżę baterii i pojazdów elektrycznych. Dodając ogniwo 4680 do naszej oferty, będziemy odpowiadać na szerszy zakres potrzeb, dalej promując korzystanie z pojazdów elektrycznych i realizując naszą misję wspierania zrównoważonego społeczeństwa.

Akumulatory 4680 mogą z czasem stać się standardem w branży, a inne firmy motoryzacyjne również pracują nad wdrożeniem podobnych rozwiązań. Dalszy rozwój technologii akumulatorów, w tym ulepszenia materiałowe i produkcyjne, mogą prowadzić do jeszcze większej wydajności i obniżenia kosztów produkcji pojazdów elektrycznych.