Turecki Otokar Arma II Kurtarici wyciągnie każdy sprzęt z opresji. Nie uwierzysz, co ma przymocowane z przodu

Na targach IDEF 2023 na stoisku Otokar pokazano imponujący pojazd – wariant naprawczo-ratowniczy dobrze znanego pojazdu Arma II 8×8 – który zawiera kilka innowacyjnych rozwiązań zapewniających maksymalną elastyczność operacyjną.
Jeden z modeli Otokar Arma II

Jeden z modeli Otokar Arma II

Otokar Arma II 8×8 to kołowy pojazd opancerzony, który może odzyskać pojazd gąsienicowy, a nawet ciężki sprzęt. To kolejne wcielenie ośmiokołowej jednostki jeżdżącej, która odniosła liczne sukcesy na rynku eksportowym. Nowy wariant, znany jako Arma II Kurtarici (odzyskiwanie w języku tureckim), zachowuje 720-konny silnik wysokoprężny Arma II, który zapewnia wystarczającą moc, aby poradzić sobie z 40 tonami tego pojazdu.

Otokar Arma II 8×8 to nowa jakość w świecie pojazdów ośmiokołowych

Arma II posiada z przodu lemiesz spycharki, który można przechylać o 10o w lewo lub w prawo i wykorzystywać do usuwania przeszkód, budowy rowów i innych operacji specjalnych. Kluczowym elementem jest jednak żuraw o udźwigu 25 t/m. Przy maksymalnym wysięgu wynoszącym 6 metrów może on udźwignąć ładunek o masie 3,7 tony.

Czytaj też: Tego ośmiokołowego potwora nic nie zatrzyma. Nowy pojazd zwiadowczy tureckiej armii

W celu zapewnienia stabilności pojazd jest wyposażony w cztery podpory – dwie z przodu i dwie z tyłu. Podczas gdy przednie są używane wyłącznie do celów stabilizacyjnych, tylne mogą być używane do tej samej roli lub do zakotwiczenia pojazdu do podłoża, gdy tylna wciągarka jest używana do wyciągania pojazdu z kłopotów. W tym przypadku tylne łopaty są skierowane w dół, aby w pełni wykorzystać 35-tonowy uciąg wyciągarki, który można podwoić za pomocą koła pasowego, umożliwiając wydobycie z rowu nawet czołgu.

Otokar Arma II Kurtarici /Fot. IDEF 2023

Arma II Kurtarici jest wyposażona w tylne ramię, które może pełnić więcej niż jedną rolę. Może być wykorzystywane do przenoszenia sprzętu, a także do odzyskiwania pojazdu kołowego, gdy jego przednie osie są uszkodzone. Może być również używany do przenoszenia zapasowego zasilacza. Gdy nie jest używane, tylne ramię jest składane, aby zminimalizować obciążenie pojazdu.

Na załogę składają się trzy osoby: kierowca, dowódca i operator. Dostają się oni do Army przez dwa włazy dostępne na górze pojazdu lub przez tylne drzwi. Z tyłu pojazdu znajdują się ogromne skrzynie do przechowywania innego sprzętu. Po lewej stronie znajduje się generator i spawarka, używane do szybkich napraw.

Otokar Arma II Kurtarici /Fot. IDEF 2023

Nowa wersja naprawczo-ratownicza Arma II ma dopuszczalną masę całkowitą 40 ton, czyli maksymalną dopuszczalną na tych osiach. Jest wyposażona w system widzenia 360o, a do samoobrony służy system Baṣok RCWS, który może być uzbrojony w karabin maszynowy 7,62 lub 12,7 mm. Granaty dymne zamontowane na dachu uzupełniają możliwości samoobrony pojazdu.

Czytaj też: O takich bojowych pojazdach piechoty mogli dotychczas marzyć. Armia USA w końcu je otrzyma

Firma Otokar, która w tym roku obchodzi swoje 60-lecie, po raz kolejny odcisnęła swoje piętno na wystawie IDEF 2023, wprowadzając niedawno do swojej oferty pojazdy opancerzone. Otokar przeznacza 7 proc. swoich przychodów na działalność badawczo-rozwojową, podkreślając, że nieustanne dążenie do dalszego rozwoju i pionierskie innowacje są motorem sukcesu firmy.