Autobus ma12 metrów długości, może pomieścić 93 osoby, przy czym 37 miejsc to miejsca siedzące. Jego zasięg wynosi około 450 km, a w czasie jazdy nie emituje spalin, lecz parę wodną. Konstrukcja NesoBus jest stworzona od podstaw jako wodorowa. Innymi słowy, nie jest to przeróbka autobusu spalinowego czy na baterie. Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2023 roku w powstającej w Świdniku fabryce.
Seryjna produkcja jest przewidziana na 2023 rok
NesoBus ma być świetnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast. Dzięki niemu znika problem emisji nie tylko dwutlenku węgla, ale również tlenków azotu czy pyłów takich jak PM 2,5. Jest to autobus elektryczny wyposażony w silnik, który wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Pojazd posiada własną „mini-elektrownię”, za sprawą której wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza, dzięki czemu wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną, która jest w pełni destylowana.
Co ciekawe, marka marka autobusu, czyli „Neso” stanowi skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. NesoBus ma zasięg do 450 kilometrów, natomiast tankowanie trwa zaledwie 15 minut. Dzięki temu w pełni ekologiczny pojazd nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się przez wiele godzin, cały czas może jeździć, zużywając przy tym średnio około 8 kilogramów wodoru na 100 kilometrów. Zbiorniki mają pojemność umożliwiającą przechowywanie 37,5 kg wodoru co pozwala na przejechanie około 450 kilometrów. W teście SORT-2 autobus uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 kilometrów.
Imponujące parametry polskiej konstrukcji
NesoBus ma przy tym 12 metrów długości, 2,55 metra szerokości i 3,4 metra wysokości. Jego masa własna wynosi niespełna 13 ton. Z 93 miejsc przewidzianych dla pasażerów 37 stanowi miejsca siedzące. Jak przekonuje producent, autobus jest zbudowany z bardzo wysokiej jakości komponentów. Wygląd zewnętrzny oraz wnętrze zostało zaprojektowane przez włoską firmę Torino Design, ogniwa paliwowe pochodzą od firmy Ballard, natomiast zbiorniki wodorowe wykonała firma Hexagon. Po 65 dniach intensywnych badań „poligonowych” i laboratoryjnych, obejmujących 40 różnego rodzaju testów realizowanych zarówno w kraju jak i za granicą, NesoBus w kwietniu 2022 roku otrzymał europejską homologację typu pojazdu.