Pierwszy z dwóch okrętów OPV 2600 zwodowany. Tak oto pakistańska marynarka rośnie w siłę
13 września 2023 roku Damen Shipyards w Rumunii zwodował pierwszy z dwóch Patrolowców Dalekiego Zasięgu (OPV) zaprojektowanych dla Pakistańskiej Marynarki Wojennej. To wodowanie podkreśliło nie tylko wzmacniające się więzi między krajem i holenderską stocznią, ale również kluczową rolę OPV 2600 we wzmacnianiu bezpieczeństwa i suwerenności morskiej. Sam w sobie ten okręt bojowy jest symbolem nowoczesnej morskiej potęgi, a został zaprojektowany do spełniania różnorodnych ról w obszarze morskim – od misji poszukiwawczo-ratunkowych, przez zwalczanie piractwa, operacje bezpieczeństwa morskiego i na usuwaniu wycieków ropy kończąc.
Czytaj też: Korea Północna ma nowy okręt podwodny. To wiadomość dla całego świata
Wszechstronna architektura OPV 2600 czyni go cudem wielozadaniowości, a unikalne cechy sprowadzają się do wydłużonego kadłuba, zmniejszającego opór wody i tym samym zwiększającego ogólną wydajność. Mostek okrętu został z kolei zaprojektowany tak, aby pomieścić różnorodny zakres sprzętu i personelu, zaspokajając potrzeby wielu misji jednocześnie. Na pokładzie znalazł się też hangar dla śmigłowca średniej wielkości oraz drona, w którym nie zabrakło warsztatów do zadań konserwacyjnych czy wszechstronna komora, która może pomieścić wiele różnych modułów do różnorodnych zadań, służyć jako szpital, centrum wsparcia dla nurków, czy nawet jednostka do kontroli zanieczyszczeń.
Czytaj też: Potężny okręt wycofany ze służby. To koniec pewnej ery
Napędzany przez cztery silniki wysokoprężne i wyposażony w dwie śruby o regulowanym skoku, OPV 2600 może rozwijać maksymalną prędkość rzędu 48,15 km/h i cechuje się maksymalnym zasięgiem do prawie 13000 kilometrów z wytrzymałością do 40 dni. O wielkości okrętu mierzącego 98 metrów długości i wypierającego 2600 ton świadczy jednoznacznie to, że może komfortowo pomieścić nawet 60 członków załogi, z czego wspomniana komora wielozadaniowa zapewnia miejsce dla kolejnych 48 innych osób. Teraz pakistańska marynarka może tylko czekać na oficjalne rozpoczęcie służby przez OPV 2600 oraz drugi egzemplarz, który ma doczekać się wodowania w sierpniu 2024 roku.