Niemal tysiąc obiektów ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie można oglądać w internecie dzięki kolekcji, udostępnionej na platformie Google Cultural Institute. Wirtualna wizyta to niepowtarzalna okazja, by zobaczyć panoramę Warszawy pędzla Canaletta w rozdzielczości ponad jednego gigapiksela!
W ramach Google Cultural Institute Muzeum przygotowało wystawy tematyczne i szczegółowe opisy obiektów. Niektóre z nich obejrzymy tylko w internecie. Muzeum Narodowe trafiło w ten sposób do grona ponad 130 najbardziej rozpoznawalnych instytucji na świecie, które można oglądać w Street View. Swoje wnętrza udostępniły wcześniej m.in nowojorskie MoMA czy paryskie Musée d’Orsay.
Wielka sztuka pod lupą
Wśród sfotografowanych zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie na szczególną uwagę zasługuje Widok Warszawy z tarasu Zamku Królewskiego z 1773 roku autorstwa Bernarda Bellotta zwanego Canalettem. To jeden z najlepszych pejzaży miejskich oświeceniowej Warszawy, w którym artysta dokładnie przedstawił życie codzienne dworu Stanisława Augusta Poniatowskiego i architekturę stolicy. Po II wojnie światowej i niemal całkowitym zburzeniu miasta między innymi właśnie ten obraz pełnił funkcję wzoru przy rekonstrukcji zniszczonych budowli. Teraz dzięki gigapikselowej rozdzielczości internauci będą mogli podziwiać nawet najmniejsze pociągnięcie pędzla słynnego malarza.
– To drugi obraz w Polsce, po barokowym dziele Jana Reisnera Jutrzenka ze zbiorów Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, sfotografowany w tak wysokiej rozdzielczości. Powstały widok zawiera miliardy pikseli i jest tysiąc razy dokładniejszy niż zdjęcie zrobione aparatem cyfrowym. Oba dzieła można podziwiać na platformie Google Cultural Institute – mówi Piotr Zalewski z Google.
Cud w Faras, plakat Wyspiańskiego i interaktywny dywan
Museum View oraz gigapikselowe zdjęcie obrazu są częścią Google Art Project, którego celem jest obszerna prezentacja sztuki w internecie.
– Dzięki Museum View można zobaczyć fascynującą Galerię Faras i Galerię Sztuki Średniowiecznej, obie nadzwyczaj atrakcyjne i wypełnione niezwykłymi zbiorami. Zwiedzać on-line można także Galerię Sztuki XIX wieku, która jest prawdziwą wizytówką sztuki polskie i zawsze budzi największe zainteresowanie wśród gości zagranicznych – mówi Mateusz Labuda, Zastępca Dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie.
Za pomocą Museum View internauci zobaczą blisko 3550 m² gmachu i z każdego zakątka globu z dostępem do internetu obejrzą 983 obiekty znajdujące się w muzealnych galeriach, m.in. ponad 600 eksponatów z Galerii Faras im. Profesora Kazimierza Michałowskiego. Nowoczesna aranżacja ekspozycji pozwoliła na zaprezentowanie jednych z najpiękniejszych skarbów cywilizacji nubijskiej rozwijającej się ponad 1500 lat temu na terenach dzisiejszego północnego Sudanu. Przedstawienia świętych, archaniołów i nubijskich biskupów pochodzą z odkrytego przez polskich archeologów kościoła katedralnego w mieście Faras. Odkrycie polskich badaczy zostało okrzyknięte cudem w Faras – ze 120 uratowanych przez archeologów przedstawień malarskich 67 można zobaczyć w Muzeum Narodowym w Warszawie, a teraz również na zdjęciach Museum View oraz w ramach wirtualnej wystawy.
Druga wystawa udostępniona internautom pokazuje historię kształtowania się grafiki użytkowej w Polsce i Europie Środkowej do czasów II wojny światowej. Kalejdoskop. Plakaty z kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie to największy zbiór polskich plakatów w kolekcjach krajowych i światowych. Niektóre z eksponatów występują jedynie w zbiorach Muzeum Plakatu, oddziale MNW, tym samym cały zbiór ma niepodważalne znaczenie artystyczne i naukowe. Prace plakatowe Stanisława Wyspiańskiego, Włodzimierza Tetmajera, Wojciecha Kossaka czy Juliusa Klingera to bezcenne i zaskakujące spektrum kultury wizualnej tamtych lat.
Trzecia wystawa Między obiektami – korespondencje, konfrontacje… prezentuje korespondujące ze sobą pary obiektów wybrane ze zbiorów Ośrodka Wzornictwa Nowoczesnego MNW. Zwykły dywan porównano z tkaniną interaktywną, w której wartością dodaną jest element zabawy i dowolnego komponowania wzoru. Słynne gięte krzesło z fabryki w Jasienicy, produkowane masowo od końca XIX wieku do dziś, zestawiono z autorskimi projektami – stolikiem Stefana Sienickiego z 1929 roku i krzesłem Mariana Sigmunda z 1956 roku. Symbol powojennego ubóstwa i braków rynkowych − zabawki z lat 40., których prostota formy i wykonania wynikała z trudnych warunków, skonfrontowano ze współczesnymi, których minimalizm jest wynikiem obranej koncepcji. Wszystkie pary obiektów przybliżają polski design XX i XXI wieku.
Muzeum w sieci – jak to się robi?
– Przenoszenie wnętrz muzealnych na globalną platformę Google Cultural Institute jest możliwe dzięki specjalnemu pojazdowi Street View. Powstał on jako inicjatywa grupy rozmiłowanych w sztuce pracowników Google, którzy chcieli opracować system z łatwością mieszczący się w muzealnych drzwiach i lawirujący pomiędzy rzeźbami oraz innymi obiektami – tłumaczy Piotr Zalewski z Google. – Wszystkie niezbędne urządzenia umieszczone zostały na ramie: pchanym wózku z zamontowanym systemem aparatów.
Dzięki Trolleyowi zostały zgromadzone zdjęcia wnętrz już ponad 250 instytucji partnerskich Google Cultural Institute, w tym ponad 100 muzeów oraz innych krytych obiektów, takich jak Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, paryskie Musée d’Orsay, Narodowe Muzeum w Indiach i Muzeum Narodowe w Tokio czy Biały Dom i Wieża Eiffla.
Na liście polskich budynków, które już można podziwiać od wewnątrz dzięki zdjęciom Street View, znalazły się najnowocześniejszy obiekt popularyzujący naukę Centrum Nauki Kopernik oraz zabytkowe wnętrza Zamku Książ w Wałbrzychu i Zamku w Kórniku. Natomiast pierwsze w Polsce Museum View wykonano ostatnio w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Dzięki temu na stronie Google Cultural Institute można spacerować po wystawie stałej 1000 lat historii Żydów polskich. Drugim muzeum, którego wnętrza staną otworem przed miłośnikami sztuki i kultury z całego świata, jest właśnie Muzeum Narodowe w Warszawie.