Obiektywy CANON EOS – Fotografia Makro

Jak wykorzystać tryb makro, aby uwiecznić to, czego nie widać gołym okiem?
Obiektywy CANON EOS – Fotografia Makro

Jedną z wielkich zalet makrofotografii jest to, że umożliwia eksplorowanie fascynujących szczegółów, których inaczej nie mógłbyś doświadczyć. Obiektywy makro nadają się idealnie do robienia zdjęć kwiatów, kropli wody lub motyli. Pozwalają zbliżyć się do fotografowanego obiektu na odległość niedostępną dla gołego oka, a przez to odkrywają zupełnie nowy świat.

Najlepsze rezultaty zapewnia specjalny obiektyw makro, który oferuje stopień powiększenia niezbędny do uzyskania zdumiewających zdjęć. Aby pomóc Ci w znalezieniu odpowiedniego obiektywu, Canon zebrał poniższe wskazówki.

Wybieranie obiektywu

1. Co fotografujesz?

Temat makrofotografii ma duży wpływ na dobór obiektywu. Jeśli zamierzasz fotografować przedmioty nieożywione, na przykład kwiaty, użyjesz innego obiektywu niż podczas robienia zdjęć owadów, które mogą się spłoszyć, kiedy podejdziesz zbyt blisko.

2. Długość ogniskowej

W przypadku, gdy możesz podejść blisko fotografowanego obiektu, na przykład kwiatu lub pięknie zaserwowanych potraw, długość ogniskowej odgrywa mniejszą rolę. Możesz więc wybierać spośród szerokiej gamy obiektywów. Ogólnie rzecz biorąc, obiektyw 65-milimetrowy jest idealny dla tych, którzy zaczynają przygodę z makrofotografią martwej natury.

Jeśli chcesz fotografować coś, do czego nie możesz się zbliżyć, na znaczeniu zyskuje dłuższa ogniskowa — pozwala uzyskać ten sam pożądany efekt z większej odległości. Obiektyw 100-milimetrowy umożliwia pracę z odległości 30 cm, co przydaje się na przykład podczas fotografowania płochliwych owadów.

3. Powiększenie

Jeśli zależy Ci na robieniu zbliżeń, upewnij się, że Twój obiektyw oferuje odpowiedni stopień powiększenia. Najlepiej poszukaj obiektywu, który zapewnia powiększenie przynajmniej 1,0x. Oznacza, że obraz na fotografii będzie miał dokładnie ten sam rozmiar, co w naturze.

Gdybyś chciał uzyskać jeszcze większe zbliżenie, niektóre obiektywy makro oferują powiększenie rzędu 5,0x, dzięki czemu obiekt na zdjęciu jest pięciokrotnie większy niż w naturze. Pozwala to eksplorować szczegóły obiektu, a w wielu przypadkach uwiecznić detale niewidoczne gołym okiem.

Pierwsze kroki

Podczas fotografowania w skali makro musisz wziąć pod uwagę wiele czynników. Oto kilka wskazówek firmy Canon dla początkujących makrofotografów:

1. Użyj statywu

Kiedy robisz zdjęcie w zbliżeniu, najdrobniejszy ruch ulega wzmocnieniu, co prowadzi do nieostrych, poruszonych zdjęć. Na wszelki wypadek użyj statywu, aby ustabilizować aparat i uniknąć rozmycia.

2. Użyj obiektywu ze stabilizacją obrazu

Jeśli chciałbyś mieć więcej swobody i wolisz fotografować z ręki, obiektyw ze stabilizacją obrazu pomoże skorygować drżenie aparatu.

W makrofotografii rozmycie jest bardziej widoczne ze względu na większy stopień powiększenia. Obiektywy z zaawansowanymi systemami stabilizacji obrazu, takimi jak Canon Hybrid IS, korygują nie tylko drgania góra –dół, ale również przesunięcia boczne (kiedy aparat porusza się z boku na bok). Takie zaawansowane systemy ograniczają rozmycie, pozwalając na fotografowanie z ręki i zwiększając możliwości twórczej ekspresji.

3. Użyj zdalnego wyzwalacza migawki

Kiedy fotografujesz naturę, staraj się nie zakłócać spokoju. Czasem warto ukryć się przed fotografowanym zwierzęciem, a nawet umieścić aparat w miejscu, w którym nie da się fizycznie nacisnąć spustu migawki. W takich sytuacjach nieoceniony jest zdalny wyzwalacz, który umożliwia zrobienie doskonałego zdjęcia z większej odległości.

Zdalne wyzwalacze zwiększają też prawdopodobieństwo zrobienia ostrego zdjęcia, ponieważ zapobiegają drżeniu aparatu. Wyzwalacz pozwala otworzyć migawkę bez dotykania aparatu, więc nie musisz się martwić, że zdjęcie będzie poruszone.

4. Ustawiaj ostrość ręcznie

Autofokus przydaje się do robienia szybkich zdjęć, ale w makrofotografii opłaca się ustawiać ostrość ręcznie. W ten sposób zyskujesz większą kontrolę nad obrazem, ponieważ możesz łatwo poprawiać ostrość w miarę potrzeb.

5. Głębia ostrości, przesłona i czułość ISO

Ogólna reguła jest taka, że im bliżej podchodzisz do fotografowanego obiektu, tym mniejsza staje się głębia ostrości — przydaje się to, jeśli chcesz rozmyć tło i skupić się wyłącznie na temacie zdjęcia. Jeśli chcesz nadać obrazowi nieco głębi, aby uwiecznić więcej szczegółów tła, ustaw większą wartość przesłony. Jeśli światło jest słabe, będziesz musiał użyć wyższego poziomu czułości, a w razie potrzeby również lampy błyskowej.

Więcej o makrofotgrafii znajdziesz na stronie www.canon.pl/przygodazeos

 Czym jest makrofotografia?

Obok świata, który widzimy na co dzień, istnieje zupełnie inny świat — świat miniaturowych stworzeń, tekstur i szczegółów, które tylko czekają na odkrycie. Ten miniaturowy świat może być wspaniałym źródłem inspiracji dla fotografa i jeżeli podejdzie się do niego odpowiednio, może dostarczyć nieoczekiwanych, dziwnych i interesujących zdjęć.

Korzystanie z prawdziwego makroobiektywu pozwoli zbliżyć się do obiektu na odległość mniejszą, niż byłoby to możliwe z jakimkolwiek standardowym obiektywem zmiennoogniskowym. Makroobiektywy odkrywają nawet najmniejsze szczegóły, nawet te, które w innych warunkach byłyby niewidoczne dla ludzkiego oka. Obiektyw makro umożliwia utrwalenie na kliszy lub matrycy obrazu w skali 1:1 lub większej. Innymi słowy, jeżeli obiekt ma rozmiar 20 mm, obraz na matrycy cyfrowej również będzie miał rozmiar 20 mm. Im większe powiększenie, tym większy będzie zarejestrowany obiekt.

Dobór makroobiektywu Canon

Wybór odpowiedniego makroobiektywu może przysporzyć problemów. Kluczową kwestią jest wybór ogniskowej i współczynnika powiększenia. Wybór obiektywu pod kątem ogniskowej najlepiej rozpocząć od określenia, jakie obiekty mają być fotografowane. Jeżeli chodzi o nieożywione obiekty, na przykład kompozycje martwej natury lub dzikie leśne kwiaty, nie jest istotne, czy fotograf zbliży się do nich na małą odległość — nie uciekną ani nie odlecą. Jednakże w przypadku płochliwych stworzeń, takich jak owady, motyle lub w przypadku próby uchwycenia szczegółowych ujęć gadów, lepsze efekty przynosi korzystanie z dłuższej ogniskowej, aby zyskać większą odległość roboczą (odległość dzielącą aparat i fotografowany obiekt).

 

Jeżeli powiększenie jest ważniejsze od odległości roboczej, należy wybrać obiektyw oferujący wystarczająco dużą wartość. Modelu EF 50 mm f/2,5 Compact Macro można używać w połączeniu z konwerterem Life-Size Converter EF, aby uzyskać powiększenie 1x zamiast oferowanego przez ten obiektyw współczynnika powiększenia 0,5x. Wszystkie inne obiektywy z serii Macro również oferują powiększenie 1x. Obiektyw MP-E 65 mm f/2,8 1–5x to specjalistyczny obiektyw, zaprojektowany tak, aby umożliwić nieograniczone odkrywanie świata niedostrzegalnego gołym okiem — oferuje współczynnik powiększenia na poziomie 5,0x.

 

Korzystanie z makroobiektywów Canon

Używanie makroobiektywu wymaga innych umiejętności niż korzystanie z normalnych obiektywów. Dwa kluczowe czynniki, o których należy pamiętać, to stabilność i głębia ostrości.

W przypadku dużych współczynników powiększenia, każde najmniejsze poruszenie aparatem może zrujnować zdjęcie. Tam gdzie to możliwe, należy korzystać ze statywu, aby zapewnić stabilność aparatu. Swoboda robienia zdjęć z ręki wymaga zastosowania obiektywu EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM, wyposażonego w hybrydowy układ stabilizacji obrazu, który niweluje skutki drgań aparatu, zarówno podczas normalnego fotografowania, jak również podczas robienia zdjęć makro. Układ ten zapewnia dwustopniową stabilizację obrazu przy powiększeniu 1x, umożliwiając stosowanie dłuższego czasu naświetlania bez rozmazania obrazu.

Im bliżej fotograf zbliży się do fotografowanego obiektu (oraz im większe będzie powiększenie), tym mniejsza staje się głębia ostrości. Jest to pożądane zjawisko, jeżeli chce się uzyskać rozmyte tło, jednakże aby dodać zdjęciu głębi, należy przymknąć przysłonę oraz, jeżeli światło jest słabe, użyć wyższej czułości ISO, dłuższego czasu naświetlania lub lampy błyskowej.

HYBRYDOWY STABILIZATOR OBRAZU (HYBRID IS)

Poniższe zdjęcie zostało wykonane z użyciem obiektywu EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM z hybrydowym układem stabilizacji obrazu, który pozwala na osiąganie ostrych ujęć bez rozmycia spowodowanego ruchami aparatu — nawet podczas robienia zdjęć makro z ręki.

Nie tylko do makrofotografii

Z wyjątkiem obiektywu MP-E 65 mm 1–5x Macro, wszystkie obiektywy do makrofotografii mogą być również wykorzystywane w normalnych warunkach. Na przykład obiektywy EF-S 60 mm f/2,8 Macro USM oraz EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM doskonale sprawdzają się w fotografii portretowej, a obiektyw EF 50 mm f/2,5 Compact Macro to świetny obiektyw standardowy, który, dzięki bardzo płaskiemu polu widzenia, jest idealnym narzędziem do wykonywania reprodukcji dzieł sztuki i zdjęć reklamowych.

Wiecej o aparatach i obiektywach Canon EOS znajdziesz na stronie www.canon.pl/przygodazeos