GAC Group, jeden z największych producentów elektryków w Chinach, postanowił dołączyć do światowego wyścigu o dominację na rynku elektromobiności. Czy uda mu się prześcignąć rodzimego BYD czy amerykańską Teslę? Przyglądając się kuriozalnej nowince, jaką zaprezentował ostatnio, raczej możemy spodziewać się pewnych przetasowań w branży.
Czytaj też: Petarda z Korei rozpęta bój na rynku elektryków. Ten akumulator nie miał prawa istnieć
Koncern opracował nową konstrukcję silnika elektrycznego, którą można zamontować na osi kół w samochodzie – donosi serwis Ecoticias. Umiejscowienie silnika w takim miejscu likwiduję potrzebę instalacji typowych elementów układu napędowego takich jak skrzynia biegów czy wały napędowe. W ten sposób zwalnia się sporo miejsca pod maską samochodu, a on sam może mieć nieco mniejsze, kompaktowe rozmiary.
Ogromna zmiana elektryków – chiński producent zamontuje silnik na kołach
Nowy silnik do elektryków pod wieloma względami nie odbiega od konwencjonalnych konstrukcji. Twórcy zachwalają, że może obracać się on z prędkością 30 tys. obrotów na minutę. Charakteryzuje się średnicą ledwie 33 centymetrów, co oznacza, że będzie pasować do kół o mniejszym promieniu. Mało tego, silnik jest niezwykle lekki – waży tylko 16,8 kilograma. Niestety w związku z tym może on działać z maksymalną mocą 150 kW.
Czytaj też: Na takie baterie do elektryków czekamy. Przy ich czasie ładowania nie zdążysz nawet spokojnie wypić kawy
Z informacji przekazanych przez producenta wynika, że mamy do czynienia z wynalazkiem, którego zalety zdecydowanie przeważają nad wadami. Z uwagi na większość wydajność silnika wynoszącą w szczytowych momentach 95 proc. zasięg pojazdu elektrycznego wydłuża się o około 50 kilometrów w porównaniu do standardowych elektryków. Okazuje się, że również, że maksymalny moment obrotowy, który wynosi 350 Nm, umożliwia wykorzystanie mocy silnika zarówno w trybie jazdy miejskiej (z licznym hamowaniem i zmianą prędkości), jak i autostradowej.
Czytaj też: Niepokojąca liczba elektryków w Polsce. Na tle Europy nie mamy powodów do dumy
Kiedy możemy spodziewać się elektryków z nietypowym silnikiem? GAC Group informuje, że już teraz testuje różne schematy integracji silników w swoich modelach pojazdów. Wśród konkretnych planów wybrzmiewa także rok 2025, kiedy to ma ruszyć komercyjna i masowa produkcja nowatorskich silników. Dopiero wtedy przekonamy się, czy ten innowacyjny wynalazek spotka się z żywym zainteresowaniem w branży oraz wśród indywidualnych klientów.